Hedevig Anker (f. 1969, Oslo: bor og arbeider i Oslo). Hun er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo og Kunstakademiet i Bergen. Anker har hatt separatutstillinger blant annet ved Kunstnerforbundet og Lillehammer kunstmuseum, og har deltatt med verk på en rekke gruppeutstillinger, blant annet ved Preus museum og Nasjonalmuseet.
Fotografiene Palestina 1-10 er hentet fra fotoarkivet etter Ankers farfar, Peter Martin Anker, som var jurist i Folkeforbundet, senere FN, i 30-40 årene. I kjølvannet av første verdenskrig var ett av hans oppdrag å bistå i kartleggingen av nye landegrenser som skulle trekkes mellom de mange folkegruppene i Midtøsten. Utenpå en Kodak-konvolutt i fotoarkivet etter Anker står det notert "Flyturene over Palestina, juni 1938". De over 80 år gamle negativene er ripet og slitt, feileksponert og ute av fokus etter sjøflyets bevegelser. Med unntak av klosteret på berget Tabor like øst for Nasaret, er disse motivene ikke lenger gjenkjennelige. Konflikt og konfrontasjon har sammen med en enorm befolkningsvekst utradert det landskapet som fotografiene viser.
Hedevig Anker, Palestina 1938 (2020)
Fotografiserie med ti fotografier.
Hedevig Anker (b. 1969, Oslo) lives and works in Oslo and was educated at the National Academy of Art and Bergen Academy of Art. She has had solo exhibitions in such places as Kunstnerforbundet and Lillehammer Art Museum, and she has shown works in a series of group exhibitions at such places as the Preus Museum and the National Museum.
The photographs Palestina 1-10 has been retrieved from the photographic archive of Anker’s paternal grandfather Peter Martin Anker, a lawyer with the League of Nations in the 1930s and 40s. In the wake of the First World War, one of his tasks was to assist in mapping new national borders that were to be drawn between the many peoples in the Mideast. On the outside of a Kodak envelope in Anker’s photographic archive stands the notation ”Flights over Palestine, June 1938”. The negatives, more than eighty years old, are scratched and frayed, inaccurately exposed and out of focus because of the seaplane’s movements. With the exception of the monastery on Mount Tabor just east of Nazareth, these motifs can no longer be recognized. Conflict and confrontation, along with enormous population growth, have obliterated the landscape shown in the photographs.
Hedevig Anker, Palestina 1938 (2020)
Ten framed photographs.