English below
Antonio Cataldo - Kan vi unnslippe tiden? Noen refleksjoner rundt maktens teknologier
Teknologiske framskritt har gjort det mulig for oss å forestille oss at vi kan unnslippe; ikke bare fra jorden, men tiden helt og holdent. Kanskje er det nettopp fordi mennesker er det eneste dyret som opplever tiden som noe kronologisk og konseptuelt at vi kan være løsrevet, utenfor våre forgjengelige kropper. Å unnslippe all tid åpner for at vi kan finne andre former for å leve med den ellers uforklarlige bevisstheten om vår egen endelighet. Som å ta dop, et stoff som kommer inn i kroppen, forsterker tiden og endrer forholdene rundt oss. Utplasseringen av moderne teknologi, som startet som en ytre, repetitiv og uhyggelig erstatning av produktive menneskelige initiativ, har sakte, men sikkert nådd innsiden av kroppen for å funksjonalisere dens indre, og behandle våre organer som deler av en maskin. Det har formalisert andre måter for væren til en pragmatisk levemåte.
Det ustanselige spenningsforholdet mellom tid og rom, igangsatt av moderniteteten og dens teknologiske erobring, med sitt industrielle preg og utnyttelsen av materien, inklusive land, vann og kropper, avslører bristen i virkelighetens slaviske følge av relativitets teoriens rigide regler. Heldigvis er det alltid hull eller feil i slike system. Med hallusinatorisk tilnærming, unnslipper tiden, den renner ut som drivstoffet fra en åpent undertrykkende og deprimerende tidslinje slik at vi kan tenke nytt om verdensrommet, vårt habitat. For å finne tidsreserver, finne vår tid, må vi enten la oss oppsluke av rus eller i de uendelige mulighetene i verdensrommet. Sci-fi har utforsket det uutforskete og den uutforskelige, menneskelige søknen etter førstnevnte. Det har snudd opp-ned på den monotone hverdagen skapt av maskinene: en ikke-lineær bruk og misbruk av ikke-næringsfulle og ikke-funksjonelle materier, som unngår det reproduserende, produktive, patriarkalske livsløpet.
Som mennesker er vi ikke mer enn en spesifikk form for organisk liv, og vårt habitat, jorden, er ikke mer enn en spesifikk avgrensning, utviklingen av vitenskap har ledet til erobringen av territorier og invasjoner i universet som har endret disse forutsetningene til en slik grad at de ikke lenger gir mening som rom, men som tidskapsler. Sci-fi åpner for utforskning av det som ikke gir mening, det som ikke er umiddelbart forståelig og er gitt gjennom kroppens maskin, en udefinert kropp, som truer med menneskelig irrelevans og angst. En ny ikke-antroposentrisk og ikke-geosentrisk vitenskapelig fiksjon (underforstått at alle vitenskaper er fiksjonelle fordi de skaper datagrunnlaget de selv analyserer) erstatter en tilsynelatende, naturlig orden med mer uavhengige vesen, som ikke er offer for tiden. Mennesket mister makt og dominans. De er ikke lenger senteret, men en ettertanke i universets mangefasetterte logikk.
Når vi betrakter Ethan Rafals bilder, blir vi vitne til landskap sterkt påvirket av brann og forstyrringen årstidenes løp og ustabile økosystem som er kommet på villspor, ut av deres sirkulære bane, noe som gjør dem både uforutsigbare og unyttige. Det er et rebelsk bilde på naturen med et annet begrep om tid. Ilden blir symbol for mulig forandring. Den peker utmattelsen hos den funksjonelle overflaten og undergrunnens ressurser; fotografi blir avgjørende under slike forhold. Fotografi er ikke et vitne, for det vil selv brenne og opphøre som sine skapere.
I en forestilling av ikke-fysiske dimensjoner, leker Jessica Williams-Holberg med datas doble usynlighet, gjennom å reise til datasenter hvor deres arkitekturer prøver å forsvinne i sitt eget landskap. Her får konseptet om å være «fjern» en dobbeltbetydning grunnet stedene disse bildereservoarene trenger for å forlenge bildenes liv og fordi mange av disse senterne faktisk er lokalisert langt fra tettbebygde strøk, samtidig som de også forstyrrer og profiterer på land som eller er eid av befolkninger som har levd mer symbiotisk i sine omgivelser. Et avbrekk fra tiden er nødvendig for å gi disse miljøene mening og for å forstå de nye geografiene generert av kapital for kapitalens skyld. En natur avkledd av naturen.
For Daniel Hansen startet Vestens kolonialisering av verden med å skrive historie som noe diskret foreviggjort gjennom opprettelsen av disipliner og binære skiller som et angrep på organisk materie. Når vi lærer om «en perfekt blomst», blir vi lært om den forutinntatte kjønnsperfeksjonen som er til stede i platenes binære, reproduktive system, som har blitt en del av en akseptert retorikk i vitenskapen, popularisert gjennom akademiske ritualer. Gjennom fotografiet kan vi se det så kalt usynlige, den antatte funksjonen, som beveger seg og avslører forbi det våre øyne kan se, det mennesker umiddelbart kan se, i det vitenskapens teknologi erstattet Gud for å oppnå en tilsvarende høyrere funksjon. Fotografi, teknologien for å avduke det usyngelige, og det som fryser øyeblikket avslører slike mekanismer, en «naturlig» prosess, for hvilket moderniteten har tildelt til seg selv å være progressiv, som dens teknologis skjebne.
Ifølge Mario de la Ossa, utnytter teknologi våre indre lyster og bekrefter sosiale normer. Bildene er hentet fra protokoller for kunstig intelligens, skaper kollektiv bevissthet og trener vår oppførsel. Maskinene deltar med deres subjektivitet i å forme virkeligheten, til å følge bilder. Det er en kamp om det ultimate lederskap, en konkurranse og en bildekrig. Kunstig intelligens og algoritmer skaper nye ritual og trosretninger som ser forbi kamerateri, som midlertidige ledere, skulking av hardt arbeid, risiko og privatisering. Så vi kan ikke sitte på gjerde og forsinke disse uheldige forutsetningene, snarere skal vi applaudere innsatser for å forlate jorden for å leve fritt uten frykt, tvil og forventninger.
Technological advancement has let us imagine that we could escape, not just planet Earth but time altogether as humans. Perhaps because humans are the only animal that experience time as a chronological matter and a concept, we can be out of joint, out of our perishable bodies. Escaping time suggests that we could find other strands of possibilities of being in an otherwise inexplicable knowledge of our finitude. Like taking a drug, a substance that enters our body enhances time and changes our conditions in space. Modern technology deployment, which started as an outer, repetitive and sinister replacement of productive human movements, slowly reached the inside of the body to functionalize its interior, to treat the organs as parts of a machine. It formalized other ways of being into one paradigmatic way of life.
The space-time continuum invoked by Modernity and its technology of power and conquest, with the industrial extraction and exploitation of matter, including land, water, and bodies, shows the failure of reality following the rigid rules of the relativity theory. Thankfully, there is always a hole or a flaw in such a trajectory. In a hallucinogenic approach, time is escaping, running out like fuel from an overtly oppressive and depressive timeline so that we can rethink space, our habitat. To find time reserves, to find our time, we should either immerse ourselves in great reservoirs of drugs or great pools of space. Sci-fi has explored the unexplored and the unexplorable human search for the latter. It altered the monotony of everyday life invoked by the machine: a non-linear use and abuse of non-nutritive and non-functional substances, avoiding reproducing productive patriarchal cycles of life.
As humans are no more than a particular case of organic life, and our habitat, the Earth, is no more than a specific borderline case, the development of science leading to the conquest of terrestrial space and the invasion of the universe changed these notions to such an extent that they no longer make sense as space but as time capsules. Sci-fi opened for the exploration of the non-sensical, what is not immediately understandable and given through the machine's body, an undefined body, threatening human irrelevancy and anxiety. A new non-anthropocentric and non-geocentric scientific fiction (defining all sciences as fictitious because they create the very data they analyse) replaces an apparent order of nature with more independent beings, not subjected to time. Humans lose power and predominance. They are no longer the centre, but an afterthought of the more ample logic of the universe.
When we see Ethan Rafal's images, we witness landscapes severely affected by fire and the disruption of predictable seasons and unreliable ecosystems because they have fallen out of joint, out of the desired circularity, making them unpredictable and unexploitable. It is a rebellious vision of nature with a different concept of time. Fire becomes a symbol of potential change. It points to the exhaustion of the functional surface and underground resources; photography is crucial in such combustion. Photography is not a witness because it will combust and disappear as matter with its conceivers.
Imaging in nonphysical dimensions, Jessica Williams-Holmberg plays with the double invisibility of data, going to their data farm centres where even their architectures try to disappear in their hosted landscape. Here, the concept of «remote» assumes a dual meaning because of the location these image reservoirs need for their continued life and them actually being located far from the majority of the populace using them, whilst also interfering and profiting on lands otherwise owned by populations which have lived a more symbiotic life with their environment. A disjoint of time is necessary to make these environments meaningful and to understand the new geographies created by capital for capital. A nature divested of nature.
For Daniel Hansen, the Western colonization of the world started with writing history as a discrete matter perpetuated through a disciplinary formation and binary division as an attack on organic matter. When we learn about «a perfect flower», we are taught about alleged gender perfectibility seen in the presence of a binary reproductive system in plants, which has become part of the accepted rhetoric of science, popularised through academic rituals. We see through photography the alleged invisible, the alleged function, what moves and unveils beyond the human eye, what humans cannot immediately see, as the technology of science replaced God to achieve a similar higher function. Photography, the technology of unveiling the invisible, freezing the moment, reveals such mechanics, a «natural» process, which Modernity has assigned to itself as a progressive, as a destiny of its technology.
According to Mario de la Ossa, technology exploits our inner desires to conform to social norms. Images devised by protocols of artificial intelligence shape collective consciousness and train our behaviour. Machines participate with their subjectivity to shape reality, to follow images. It is a struggle for the ultimate leadership, a battle of images. Artificial intelligence and algorithms replace old gods and dogmas with new ones, more unstable and variable ones, shaping new rituals and beliefs looking not for companionship, but temporary leaders, skipping a world of hard work, risk, and privation. So, we cannot reside on the lapses and delays or these wretched contrivances but crown our efforts to leave behind Earth to live free without menace, hesitation, and expectancy.