Birgitte Sigmundstad, f. 1969. Utdannet ved Surrey Institute of Art & Design i England. Bor og arbeider i Oslo.
Birgitte Sigmundstad jobber hovedsakelig med bevegelige bilder. Filmene hennes er ofte essayistiske og selvrefleksive, og tar gjerne utgangspunkt i historiske hendelser. De senere årene har Sigmundstad jobbet med flere filmer som del av et større prosjekt om formidlingen av norsk okkupasjonshistorie. Et tilbakevendende tema er hvordan kunst brukes ideologisk og som et ledd i nasjonsbygging.
Til Vårutstillingen 2022 viser Sigmundstad filmen Hva vi snakker om når vi snakker om krigen. Her følger vi en niendeklasse ved Skullerud ungdomsskole gjennom et semesters historietimer der andre verdenskrig står på pensum. Med observerende kamera følger vi elevene i det de lærer om nazismens fremmarsj, Quislings statskupp, nazistenes systematiske jødeutryddelse samt norsk motstandsbevegelse mot den tyske okkupasjonen. Elevenes entusiastiske og krigsinteresserte lærer benytter ofte film og fellesdiskusjoner for å vekke interessen for norsk krigshistorie hos elevene. Gjennom Sigmundstads film kommer vi tett på elevenes opplevelse av krigshistorie og hvordan de opplever den som relevant for samtiden.
Birgitte Sigmundstad, b. 1969. Graduated from The Surrey Institute of Art & Design, England. Lives and works in Oslo, Norway.
Birgitte Sigmundstad works mainly with moving images. Her films are essayistic and self-reflexive and are often based on historical events. In recent years, Sigmundstad has worked on several films as part of a larger project on the dissemination of Norwegian occupation history during World War II. A recurring theme in her work is how art is often used ideologically and as part of nation-building.
At The Spring Exhibition 2022, Sigmunstad is exhibiting the film What We Talk About When We Talk About the War. The film follows a class of ninth-graders at Skullerud Upper Secondary School through a semester of history lessons where World War II is on the curriculum. Through an observing lens, we follow the students as they learn about the rise of Nazism, Quisling’s coup, the Nazis’ systematic murder of the Jews, and the Norwegian resistance to the German occupation. The enthusiastic and war-interested teacher uses film and joint discussions to pique his students’ interest in Norwegian war history. In Sigmundstad’s film, we get to take part in the students' experience and see how they find this historic chapter relevant today.