Tanya Busse (f. 1982, Moncton, Canada: bor og arbeider i Tromsø). Hun er utdannet med MFA fra Kunstakademiet i Tromsø og BFA fra Novia Scotia College of Art and Design i Halifax, Canada. Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Tromsø kunstforening, Mumbai Art Room og Podium, samt deltatt på en rekke gruppeutstillinger i Norge og utenlands.
Serien Blood, Sweat and Tears består av kroppsvæskeprøver som er tatt fra Busse selv og som er forstørret 6000 ganger i et elektronmikroskop for å åpenbare deres ultrastruktur. Busse har i tidligere arbeider fokusert på den industrielle utnyttelsen av naturen, mens hun med denne serien prøver å snu blikket innover for å utforske materielle resultater av affektivt arbeid – blod, svette og tårer – kroppens egen bevisførsel for arbeid, kjærlighet og levd liv. I en prosess Busse kaller intraction, beveger hun seg fra den ytre verden bestående av ekstraksjon til den indre verden, hvor kroppen selv blir til en gruve. I en verden hvor dronefotografier, fjernanalyse og satellittperspektiv former et forherdet og ofte frakoblet blikk på land og territorium, skaper disse fotografiene en motsats hvor kroppens materialitet og dens oversvømmende træl og begjær settes i forgrunnen.
Tanya Busse, Blood, Sweat and Tears (2019)
Triptyk, elektronmikroskopisk scan på bariumpapir og aluminium i bjørkeramme.
Tanya Busse (b. 1982, Moncton, NB, Canada) lives and works in Tromsø, Norway. She has an MFA from the Tromsø Academy of Contemporary Art and Creative Writing and a BFA from Nova Scotia College of Art and Design in Halifax, NS, Canada. She has had solo exhibitions in such venues as Tromsø Kunstforening, Mumbai Art Room, and Podium Oslo and has participated in a series of group exhibitions in Norway and abroad.
The series Blood, Sweat and Tears consists of bodily fluid specimens taken from Busse herself and enlarged six thousand times in an electron microscope to reveal their ultrastructure. In earlier works Busse has focused on industrial uses of nature, but with this series she tries to turn vision inward to explore material results of affective labour – blood, sweat and tears – the body’s own evidence of work, love and life as lived. In a process Busse calls intraction she moves from the outer world involving extraction to the inner world, where the body itself becomes a mine. In a world in which drone photographs, remote sensing and satellite perspective form a callous and often detached vision of land and territory, these photographs create an opposition where the materiality of the body and its flooding effort and desire are set in the foreground.
Tanya Busse, Blood, Sweat and Tears (2019)
Triptych, electromicroscopic scan on barium paper and aluminium in birch frame.