Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Hilde Honerud mottok BKHs Fotokunstpris 2025 for sin serie Regarding the Pain of the Future.
Fotokunstprisen ble etablert som et samarbeid mellom Forbundet Frie Fotografer (FFF) og Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) i 2010. Prisen har siden vært delt ut hvert år, til den kunstneren på Vårutstillingen med det verket som anses som mest betydningsfullt for utstillingen. Vårutstillingen er en årlig juryert gruppeutstilling som viser aktuelle tendenser i kamerabasert samtidskunst og ble etablert i 1976 av FFF.
Fremtidens farer og muligheter er komplekse, motstridende og vanskelige å holde fast og forstå.
Regarding the Pain of the Future er et pågående prosjekt av så langt 35 fotografier, og startet med en uro for hvordan verden kan komme til å se ut for mine barn, og et behov for å finne en måte å forstå vårt forhold til en truende fremtid.
Jeg har fulgt redningsinstanser, bønder som dyrker villblomsterfrø, geotermisk energi, tørkende vannreservoarer, isbretildekking, ettervirkninger av skogbranner, angst og tilbaketrekking, flyktninger, EKG, presisjonsfermentering av "kunstig" mat, økologisk jordbruk og mye mer. På mange av reisene, både i Europa og i min hjemregion, har jeg hatt med barna mine, og de har preget prosessen gjennom samtaler og ved å delta på opptak.
I verket søker jeg å skape et uttrykk der trussel og muligheter, og hvordan disse er knyttet sammen, forblir flyktig, men likevel i øyenhøyde.
Arbeidene mine er dokumentariske, men motivene beveger seg ofte bort fra klassisk dokumentarfotografi mot et mer abstrahert uttrykk. Jeg jobber opp mot mange ulike sjangre og tradisjoner, noe som reflekterer en bakgrunn både fra tradisjonell fotografiutdanning og billedkunst. Gjennom en formal tilnærming ønsker jeg å undersøke hvordan prekære politiske og sosiale forhold kan oppleves gjennom det hverdagslige og gjenkjennelige.
Noen av bildene er tydelig bearbeidet og manipulert. For meg er dette en forlengelse av den dokumentariske prosessen og en måte å utfordre den materielle og temporale kapasiteten til fotografiet. I en tid hvor ingen lenger stoler på at et fotografi i seg selv, ber jeg ikke om at betrakteren skal stole på bildene, men på meg.
Tittelen er en parafrase over Susan Sontags bok Regarding the Pain of Others.
Hilde H. Honerud (f. 1977) bor og arbeider på Kongsberg og er utdannet ved Napier University i Skottland og ved Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Honerud er representert av MELK galleri, og arbeidene hennes har vært vist på blant annet Les Rencontres d’Arles (FR), MELK (NO), QB Gallery (NO), Chart Art Fair (DK), Høyersten Contemporary (NO), Nordisk ambassade i Berlin (DE), Billboard Istanbul (TR) og Nitja senter for samtidskunst (NO). Hun har mottatt en rekke stipender og priser, er førsteamanuensis i fotografi, sitter i Den Nasjonale Jury for Høstutstillingen og leder forskergruppen Research in Art and Design ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Hun har publisert bredt i ledende akademiske tidsskrifter innen fotografi og kunstnerisk forskning som inkluderer Photographies, Journal of Artistic Research og Philosophy of Photography.
Hilde Honerud won the Art Photography Prize 2025, awarded by The Artists' Relief Fund (BKH).
Since 2010, The Relief Fund for Visual Artists (BKH - Bildende Kunstneres Hjelpefond) have annually announced and awarded the Art Photography Prize, Norway’s largest art photography prize, to the most significant artist displayed at the exhibition. The winner is chosen by a separate jury consisting of the chair of the Spring Exhibition, an artist representative from FFF and a representative from The Norwegian Critics Association (Norske Kritikerlaget).
The dangers and possibilities of the future are complex, contradictory, and difficult to keep in sight and to act on.
"Regarding the Pain of the Future" started out with me worrying about the future world for my kids, and a need to find a way to understand our relation to a threatening future.
In several travels through Europe and my home region, I have often brought my kids (9 and 12), and they have left their imprint on the work through both discussions and by joining me on location. I have amongst others photographed bioreactors for new antibiotics, fire- and rescue preparedness exercises, wildflower seed farming, geothermal energy plants, drought-stricken reservoirs, glacier covers, refugee camps, wildfire aftermath, anxiety and withdrawal, EKG, precision-fermenting “artificial” food, organic farming, and more.
My ambition is an expression where threat and possibility, and how they are connected, remain elusive or transient.
My work is always documentary, but the motifs are far from classical and often abstract. My visual expression is always in conversation with multiple photographic genres and traditions, reflecting my background in both traditional photography and fine art education. Through this formal approach, I aim to investigate how precarious political and social circumstances can be experienced through the recognizable and mundane.
Some photographs in this series are conspicuously manipulated. I see this as a continuation of the documentary process, also inquiring into the temporal and material capacity of a photograph. In a time when no one trusts an image to be real, I ask through this intervention not to trust my photographs; I ask to trust me.
The title is a paraphrase from the book Regarding the Pain of Others by Susan Sontag.
Hilde Honerud (b. 1977) lives and works in Kongsberg and holds a degree from Napier University of Edinburgh and Oslo National Academy of the Arts. Honerud is represented by MELK Gallery, and her works have previously been exhibited at, among others, Les Rencontres d’Arles (FR), MELK (NO), QB Gallery (NO), Chart Art Fair (DK), Høyersten Contemporary (NO), Nordic Embassy Berlin (DE), Billboard Istanbul (TR), and Nitja Centre for Contemporary Art (NO). She has received numerous grants, awards and committee positions, and is currently in the Norwegian National Art Jury. Honerud is an associate professor of photography at the University of Southeastern Norway, where she is a research group leader. She has published extensively in leading academic journals on photography and artistic research including, Photographies, Journal of Artistic Research, and Philosophy of Photography.
Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Hilde Honerud mottok BKHs Fotokunstpris 2025 for sin serie Regarding the Pain of the Future.
Fotokunstprisen ble etablert som et samarbeid mellom Forbundet Frie Fotografer (FFF) og Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) i 2010. Prisen har siden vært delt ut hvert år, til den kunstneren på Vårutstillingen med det verket som anses som mest betydningsfullt for utstillingen. Vårutstillingen er en årlig juryert gruppeutstilling som viser aktuelle tendenser i kamerabasert samtidskunst og ble etablert i 1976 av FFF.
Fremtidens farer og muligheter er komplekse, motstridende og vanskelige å holde fast og forstå.
Regarding the Pain of the Future er et pågående prosjekt av så langt 35 fotografier, og startet med en uro for hvordan verden kan komme til å se ut for mine barn, og et behov for å finne en måte å forstå vårt forhold til en truende fremtid.
Jeg har fulgt redningsinstanser, bønder som dyrker villblomsterfrø, geotermisk energi, tørkende vannreservoarer, isbretildekking, ettervirkninger av skogbranner, angst og tilbaketrekking, flyktninger, EKG, presisjonsfermentering av "kunstig" mat, økologisk jordbruk og mye mer. På mange av reisene, både i Europa og i min hjemregion, har jeg hatt med barna mine, og de har preget prosessen gjennom samtaler og ved å delta på opptak.
I verket søker jeg å skape et uttrykk der trussel og muligheter, og hvordan disse er knyttet sammen, forblir flyktig, men likevel i øyenhøyde.
Arbeidene mine er dokumentariske, men motivene beveger seg ofte bort fra klassisk dokumentarfotografi mot et mer abstrahert uttrykk. Jeg jobber opp mot mange ulike sjangre og tradisjoner, noe som reflekterer en bakgrunn både fra tradisjonell fotografiutdanning og billedkunst. Gjennom en formal tilnærming ønsker jeg å undersøke hvordan prekære politiske og sosiale forhold kan oppleves gjennom det hverdagslige og gjenkjennelige.
Noen av bildene er tydelig bearbeidet og manipulert. For meg er dette en forlengelse av den dokumentariske prosessen og en måte å utfordre den materielle og temporale kapasiteten til fotografiet. I en tid hvor ingen lenger stoler på at et fotografi i seg selv, ber jeg ikke om at betrakteren skal stole på bildene, men på meg.
Tittelen er en parafrase over Susan Sontags bok Regarding the Pain of Others.
Hilde H. Honerud (f. 1977) bor og arbeider på Kongsberg og er utdannet ved Napier University i Skottland og ved Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Honerud er representert av MELK galleri, og arbeidene hennes har vært vist på blant annet Les Rencontres d’Arles (FR), MELK (NO), QB Gallery (NO), Chart Art Fair (DK), Høyersten Contemporary (NO), Nordisk ambassade i Berlin (DE), Billboard Istanbul (TR) og Nitja senter for samtidskunst (NO). Hun har mottatt en rekke stipender og priser, er førsteamanuensis i fotografi, sitter i Den Nasjonale Jury for Høstutstillingen og leder forskergruppen Research in Art and Design ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Hun har publisert bredt i ledende akademiske tidsskrifter innen fotografi og kunstnerisk forskning som inkluderer Photographies, Journal of Artistic Research og Philosophy of Photography.
Hilde Honerud won the Art Photography Prize 2025, awarded by The Artists' Relief Fund (BKH).
Since 2010, The Relief Fund for Visual Artists (BKH - Bildende Kunstneres Hjelpefond) have annually announced and awarded the Art Photography Prize, Norway’s largest art photography prize, to the most significant artist displayed at the exhibition. The winner is chosen by a separate jury consisting of the chair of the Spring Exhibition, an artist representative from FFF and a representative from The Norwegian Critics Association (Norske Kritikerlaget).
The dangers and possibilities of the future are complex, contradictory, and difficult to keep in sight and to act on.
"Regarding the Pain of the Future" started out with me worrying about the future world for my kids, and a need to find a way to understand our relation to a threatening future.
In several travels through Europe and my home region, I have often brought my kids (9 and 12), and they have left their imprint on the work through both discussions and by joining me on location. I have amongst others photographed bioreactors for new antibiotics, fire- and rescue preparedness exercises, wildflower seed farming, geothermal energy plants, drought-stricken reservoirs, glacier covers, refugee camps, wildfire aftermath, anxiety and withdrawal, EKG, precision-fermenting “artificial” food, organic farming, and more.
My ambition is an expression where threat and possibility, and how they are connected, remain elusive or transient.
My work is always documentary, but the motifs are far from classical and often abstract. My visual expression is always in conversation with multiple photographic genres and traditions, reflecting my background in both traditional photography and fine art education. Through this formal approach, I aim to investigate how precarious political and social circumstances can be experienced through the recognizable and mundane.
Some photographs in this series are conspicuously manipulated. I see this as a continuation of the documentary process, also inquiring into the temporal and material capacity of a photograph. In a time when no one trusts an image to be real, I ask through this intervention not to trust my photographs; I ask to trust me.
The title is a paraphrase from the book Regarding the Pain of Others by Susan Sontag.
Hilde Honerud (b. 1977) lives and works in Kongsberg and holds a degree from Napier University of Edinburgh and Oslo National Academy of the Arts. Honerud is represented by MELK Gallery, and her works have previously been exhibited at, among others, Les Rencontres d’Arles (FR), MELK (NO), QB Gallery (NO), Chart Art Fair (DK), Høyersten Contemporary (NO), Nordic Embassy Berlin (DE), Billboard Istanbul (TR), and Nitja Centre for Contemporary Art (NO). She has received numerous grants, awards and committee positions, and is currently in the Norwegian National Art Jury. Honerud is an associate professor of photography at the University of Southeastern Norway, where she is a research group leader. She has published extensively in leading academic journals on photography and artistic research including, Photographies, Journal of Artistic Research, and Philosophy of Photography.