For kunstfotografene, som tidlig på 1970-tallet hadde etablert et fagmiljø, var situasjonen vanskelig. Det var få utstillingssteder og ingen stipendordninger. Dette førte til at Forbundet Frie Fotografer ble opprettet i 1974. Initiativtakerne var fotografene Robert Meyer, Knut Evensen, Åge Fermann, Imre Hancz, Bjørn Winsnes, Frits Solvang og Kåre Kivijärvi, for å nevne noen. Med den tette forbindelsen og åpningen av Fotogalleriet i 1977 representerer denne perioden en milepæl i utviklingen med å skille det frie fotografiet fra det kommersielle i Norge. «Fri» skulle (i følge de første vedtektene utarbeidet for FFF i 1977) henspille på det ikke-kommersielle aspektet samt på det å ikke være bundet av snevre bildekonvensjoner. Deretter skulle organisasjonen fremme fritt kunstnerisk fotografi som en personlig uttrykksform i Norge. Kunstnerorganiseringen styrket det fotografiske miljøet og førte til en stor rekruttering av kunstnere med ulike kamerabaserte praksiser.
I takt med et etablert fagmiljø, vokste det fram på 1960- og 1970-tallet et sterkt behov for å fremme fotografiet som kunstnerisk uttrykk i Norge. Det var før dette ingen tradisjon for kunstnerisk fotografi i de norske kunstinstitusjonene; få anså fotografiet som et selvstendig bildeskapende medium. Riktignok hadde Kåre Kivijärvi som den første fotografen noensinne fått antatt flere bilder på Statens Høstutstilling i 1971, men ellers var det stort sett bare Henie Onstad Kunstsenter i Bærum som inkluderte fotografi i sine utstillinger.
Vårutstillingen ble opprettet av kunstnere for andre kunstnere i 1976 da det ble vedtatt av FFFs generalforsamling at forbundet selv skulle arrangere en kunstnerjuryert utstilling. Som et motsvar til Statens Høstutstilling, den offisielle Salongen for visning av samtidskunst i Norge, ble Vårutstillingen etablert for å sikre at det hvert år vises fotokunst som er relevant og representativ for dagens samtidskunstnere. Utstillingen er basert på åpen innsendelse og en grundig fagfellejuryering. Den første Vårutstillingen fant sted på Oslo Kunstforening, og siden 1988 har utstillingens faste visningssted vært Fotogalleriet.
Jury for Vårutstillingen blir oppnevnt av FFFs generalforsamling.
Jury for 2025 er Ingrid Eggen, Åsne Eldøy, Hamid Waheed og Charlie Fjätstrøm (varamedlem).
Siden 2010 har Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) årlig tildelt Fotokunstprisen, Norges største pris for fotografiske verk i Norge, til en av de deltagende kunstnerne i Vårutstillingen. BKH er en vesentlig tilskuddspartner i kunstfeltet. Gjennom forvaltningen av kunstavgiften gir BKH et betydelig bidrag til å sikre mangfold og nyskapning i norsk billedkunst.
Fotokunstprisen er på 200.000 norske kroner (2023) og går til en kunstner som deltar på Vårutstillingen med det verk som ansees som mest betydningsfullt på årets utstilling. Prisvinneren avgjøres av en separat jury bestående av juryleder for Vårutstillingen, kunstnerrepresentant fra FFF og representant fra Kritikerlaget.
Forbundet Frie Fotografer (FFF) ble dannet etter initiativ av Knut Evensen og Robert Meyer i 1974 da behovet for å fremme anseelsen for kunstnerisk fotografi var stort. Siden har FFF vært en landsdekkende medlemsorganisasjon som favner bredt og driver et ambisiøst faglig og politisk arbeidet for å kunne formidle kunstfotografiet i Norge, samt ivareta kunstnernes fagpolitiske interesser.
Fotogalleriet er den første nordiske institusjonen utelukkende dedikert til fotografering som kritisk kunstnerisk praksis. Siden oppstarten i 1977 har Fotogalleriet fungert som en brobygger mellom den nasjonale og internasjonale diskursen rundt fotografi. Visningsstedet er lokalisert i Oslo sentrum, og vårt hovedmål er å formidle og styrke kunnskap om fotografi som et medium for kunstnerisk uttrykk. Fotogalleriet har samarbeidet tett med FFF i fire tiår med arrangeringen av Vårutstillingen.
Vårutstillingen er støttet av Norsk Fotografisk Fond, Norsk Kulturråd og Oslo kommune.
Tidligere utgaver av Vårutstillingen (1976 - 1992)
For kunstfotografene, som tidlig på 1970-tallet hadde etablert et fagmiljø, var situasjonen vanskelig. Det var få utstillingssteder og ingen stipendordninger. Dette førte til at Forbundet Frie Fotografer ble opprettet i 1974. Initiativtakerne var fotografene Robert Meyer, Knut Evensen, Åge Fermann, Imre Hancz, Bjørn Winsnes, Frits Solvang og Kåre Kivijärvi, for å nevne noen. Med den tette forbindelsen og åpningen av Fotogalleriet i 1977 representerer denne perioden en milepæl i utviklingen med å skille det frie fotografiet fra det kommersielle i Norge. «Fri» skulle (i følge de første vedtektene utarbeidet for FFF i 1977) henspille på det ikke-kommersielle aspektet samt på det å ikke være bundet av snevre bildekonvensjoner. Deretter skulle organisasjonen fremme fritt kunstnerisk fotografi som en personlig uttrykksform i Norge. Kunstnerorganiseringen styrket det fotografiske miljøet og førte til en stor rekruttering av kunstnere med ulike kamerabaserte praksiser.
I takt med et etablert fagmiljø, vokste det fram på 1960- og 1970-tallet et sterkt behov for å fremme fotografiet som kunstnerisk uttrykk i Norge. Det var før dette ingen tradisjon for kunstnerisk fotografi i de norske kunstinstitusjonene; få anså fotografiet som et selvstendig bildeskapende medium. Riktignok hadde Kåre Kivijärvi som den første fotografen noensinne fått antatt flere bilder på Statens Høstutstilling i 1971, men ellers var det stort sett bare Henie Onstad Kunstsenter i Bærum som inkluderte fotografi i sine utstillinger.
Vårutstillingen ble opprettet av kunstnere for andre kunstnere i 1976 da det ble vedtatt av FFFs generalforsamling at forbundet selv skulle arrangere en kunstnerjuryert utstilling. Som et motsvar til Statens Høstutstilling, den offisielle Salongen for visning av samtidskunst i Norge, ble Vårutstillingen etablert for å sikre at det hvert år vises fotokunst som er relevant og representativ for dagens samtidskunstnere. Utstillingen er basert på åpen innsendelse og en grundig fagfellejuryering. Den første Vårutstillingen fant sted på Oslo Kunstforening, og siden 1988 har utstillingens faste visningssted vært Fotogalleriet.
Jury for Vårutstillingen blir oppnevnt av FFFs generalforsamling.
Jury for 2025 er Ingrid Eggen, Åsne Eldøy, Hamid Waheed og Charlie Fjätstrøm (varamedlem).
Siden 2010 har Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) årlig tildelt Fotokunstprisen, Norges største pris for fotografiske verk i Norge, til en av de deltagende kunstnerne i Vårutstillingen. BKH er en vesentlig tilskuddspartner i kunstfeltet. Gjennom forvaltningen av kunstavgiften gir BKH et betydelig bidrag til å sikre mangfold og nyskapning i norsk billedkunst.
Fotokunstprisen er på 200.000 norske kroner (2023) og går til en kunstner som deltar på Vårutstillingen med det verk som ansees som mest betydningsfullt på årets utstilling. Prisvinneren avgjøres av en separat jury bestående av juryleder for Vårutstillingen, kunstnerrepresentant fra FFF og representant fra Kritikerlaget.
Forbundet Frie Fotografer (FFF) ble dannet etter initiativ av Knut Evensen og Robert Meyer i 1974 da behovet for å fremme anseelsen for kunstnerisk fotografi var stort. Siden har FFF vært en landsdekkende medlemsorganisasjon som favner bredt og driver et ambisiøst faglig og politisk arbeidet for å kunne formidle kunstfotografiet i Norge, samt ivareta kunstnernes fagpolitiske interesser.
Fotogalleriet er den første nordiske institusjonen utelukkende dedikert til fotografering som kritisk kunstnerisk praksis. Siden oppstarten i 1977 har Fotogalleriet fungert som en brobygger mellom den nasjonale og internasjonale diskursen rundt fotografi. Visningsstedet er lokalisert i Oslo sentrum, og vårt hovedmål er å formidle og styrke kunnskap om fotografi som et medium for kunstnerisk uttrykk. Fotogalleriet har samarbeidet tett med FFF i fire tiår med arrangeringen av Vårutstillingen.
Vårutstillingen er støttet av Norsk Fotografisk Fond, Norsk Kulturråd og Oslo kommune.