Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
I verket Choreographies towards loss introduseres vi for geirfuglens historiske skjebne, den opprinnelige pingvinen som forlot jordoverflaten på midten av 1800-tallet. Vi følger kunstneren i det hun reiser rundt for å møte mennesker og steder med en relasjon til den utryddede fuglen, fra hjemmet til forfatteren av The Great Auk i England, til det gamle zoologiske museet i København, der innvollene til de to siste geirfuglene oppbevares på glasskrukker. Gjennom deres historier og observasjoner ser vi tilbake på livet til en art som er borte for alltid.
Irene Margrethe Kaltenborn (f. 1997) er en prisvinnende norsk filmkunstner med en mastergrad fra Konsthögskolan i Malmö. Hennes kunstneriske og filmatiske arbeider er basert på dyptgående forskning og et stort engasjement for historie, fenomener og samtidige diskurser, og undersøker ofte forholdet mellom mennesket og naturen. Hun er opptatt av hvordan kameraets øye og blikk kan skape alternative måter å se verden på, og hvordan vi kan samhandle med det ikke-menneskelige rundt oss gjennom en dypere forståelse og empati. Gjennom et personlig, poetisk og malerisk billedspråk beveger hun seg i grenselandet mellom dokumentar og fiksjon.
In the work Choreographies towards loss we are introduced to the historical fate of the Great auk, the original penguin who left the surface of the Earth in the mid-19th century. We follow the artist as she travels to meet people and places with a connection to the extinct bird, from the home of the author of The Great Auk in England to the old Museum of Zoology in Copenhagen where the entrails of the last two auks are kept in glass jars. Through their stories and observations, we look back on the life of a species that is gone forever.
Irene Margrethe Kaltenborn (f. 1997) is an award-winning Norwegian film artist with a master's degree from the Art Academy in Malmö. Her artistic and cinematic works are based on in-depth research and a great commitment to history, phenomena and contemporary discourses, often examining the relationship between humans and nature. She is concerned with how the eye and gaze of the camera can create alternative ways of seeing the world, and how we can interact with the non-human around us through a deeper understanding and empathy. Through a personal, poetic, and painterly visual language, she moves in the borderland between documentary and fiction.
Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
I verket Choreographies towards loss introduseres vi for geirfuglens historiske skjebne, den opprinnelige pingvinen som forlot jordoverflaten på midten av 1800-tallet. Vi følger kunstneren i det hun reiser rundt for å møte mennesker og steder med en relasjon til den utryddede fuglen, fra hjemmet til forfatteren av The Great Auk i England, til det gamle zoologiske museet i København, der innvollene til de to siste geirfuglene oppbevares på glasskrukker. Gjennom deres historier og observasjoner ser vi tilbake på livet til en art som er borte for alltid.
Irene Margrethe Kaltenborn (f. 1997) er en prisvinnende norsk filmkunstner med en mastergrad fra Konsthögskolan i Malmö. Hennes kunstneriske og filmatiske arbeider er basert på dyptgående forskning og et stort engasjement for historie, fenomener og samtidige diskurser, og undersøker ofte forholdet mellom mennesket og naturen. Hun er opptatt av hvordan kameraets øye og blikk kan skape alternative måter å se verden på, og hvordan vi kan samhandle med det ikke-menneskelige rundt oss gjennom en dypere forståelse og empati. Gjennom et personlig, poetisk og malerisk billedspråk beveger hun seg i grenselandet mellom dokumentar og fiksjon.
In the work Choreographies towards loss we are introduced to the historical fate of the Great auk, the original penguin who left the surface of the Earth in the mid-19th century. We follow the artist as she travels to meet people and places with a connection to the extinct bird, from the home of the author of The Great Auk in England to the old Museum of Zoology in Copenhagen where the entrails of the last two auks are kept in glass jars. Through their stories and observations, we look back on the life of a species that is gone forever.
Irene Margrethe Kaltenborn (f. 1997) is an award-winning Norwegian film artist with a master's degree from the Art Academy in Malmö. Her artistic and cinematic works are based on in-depth research and a great commitment to history, phenomena and contemporary discourses, often examining the relationship between humans and nature. She is concerned with how the eye and gaze of the camera can create alternative ways of seeing the world, and how we can interact with the non-human around us through a deeper understanding and empathy. Through a personal, poetic, and painterly visual language, she moves in the borderland between documentary and fiction.