Jon Gorospe (f. 1986 i Spania) bor og jobber i Oslo, og har en BA fra School of Arts ID·Arte fra Baskerland og Vilnius Academy of Art i Litauen. Gorospe fokuserer i arbeidet sitt på nye tilnærminger til ideen om landskap og antropisering – han har utviklet flere serier som The Spot (2018-pågående), som vises på Vårutstillingen. Han kombinerer sitt skapende arbeid med mer teoretiske innganger til vår forståelse av bilder.
The Spot utforsker hvordan blikket vårt påvirkes av reklame i offentlig rom, der reklameskilt og storskjermer har blitt en del av vårt umiddelbare urbane landskap. De siste årene har Gorospe filmet og fotografert disse annonseflatene. Han er spesielt interessert i hvordan kameraet kan konfrontere reklamebildene, ved bruk av de samme verktøyene som produserte dem. Slik går han aktivt inn for å utforske mulighetene for et visuelt alternativ til den kommersielle annonseringens hegemoni.
Gorospe bruker kamera som et verktøy for å «legge visuelt press» på lystavlene i byen. Han presser den kommersielle visningsformen til det ytterste slik at man står igjen med en abstraksjon som motsetter seg fortolkning. Gorospe er interessert i abstrakt kunst som motsvar til det billedspråket som konstant prøver å selge oss varer og tjenester.
Jon Gorospe (b. 1986 in Spain) lives and works in Oslo. He holds a bachelor’s degree from the School of Arts IDarte in Basque Country (Spain) and is educated at the Vilnius Academy of Art in Lithuania. In his works, Gorospe focuses on new approaches to the idea of landscape anthropization – he has developed several series of works such as The Spot (2018–in progress), which is shown at the Spring Exhibition. He combines his work as a creator with the study and understanding of the image from a theoretical point of view.
The Spot explores how our gaze is affected by advertising in public spaces where illuminated billboards and large screens are becoming part of our closest landscapes in urban areas. During the last few years, Gorospe has been filming and photographing advertising screens in public spaces. He is particularly interested in how the camera can confront the images displayed as advertisements, using the same tools that the image production system has. As a result, Gorospe is actively studying possibilities of creating a visual alternative to the hegemonic advertising system.
Gorospe uses the camera as a tool to put visual pressure on electronic billboards around the city. He pushes the form of these advertisements to the limit in such a way that abstraction prevails over any interpretative possibilities. Gorospe is interested in the idea of how abstract art can work as a counterattack to the images that try to sell us goods and services at all times.