Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Vårutstillingen 2025
I den 44. utgaven av Vårutstillingen vises verk av ni kunstnere. Gjennom en rekke ulike kamerabaserte teknikker viser utstillingen stor variasjon og nysgjerrighet innenfor uttrykk og materialitet på fotografifeltet i dag. Utvalget kjennetegnes av en taktil utforskning, men reflekterer også tidens politiske usikkerhet og behovet for emosjonell respons. Kunstnernes arbeider utfordrer de usynlige linjene mellom det personlige og det universelle, og skaper en situasjon hvor individuelle opplevelser kan reflekteres i en større, felles opplevelse. Utstillingens fragmenterte, manglende struktur, basert på sanselige og følelsesmessige erfaringer, speiler slik samtidens skjøre tilstand av kompleksitet.
Juryen opplever en stor bredde og engasjement. Årets kunstnere synliggjør en skapende utvikling kombinert med videreføring av tradisjon i fotografiet. Helhetlig viser dette til et levende og inkluderende fagfelt. I Line Bøhmer Løkkens fotografier sanser publikum verden gjennom en datters opplevelse av å miste synet. Skimrende refleksjoner som veksler mellom det kjente og det ukjente gir kroppslige fornemmelser, som når lyset fra et fasettert glasshåndtak blender oss, eller når skyggene utviskes. Morten Andersens bokverk lar oss kjenne på krystallskogens tette, mosekledde skogbunn. Kraftig lys treffer de våte bergflatene som er dekket av lav, i vår eneste nordiske regnskog. På et helt annet sted viser Johan Andrén oss hvordan vår nærmeste stjerne reflekteres i et bilpansers forvrengte speilbilde. Dette fanges og vises som en loop gjennom en super 16 mm filmprojeksjon. Invertert fremstår solen som svart og et lys som utstråler mørke.
Irene Kaltenborns dokumentariske filmverk om den utryddede geirfuglen avdekker en gjentakende historie om forvrengte verdier og en alarmerende akselerasjon i jordens artsutryddelse. Også i Marianne Bjørnmyrs verk rettes blikket mot hvordan tilfeldige forhold i fortiden er med på å forme hendelsesforløp, evaluering og konsekvens, gjennom en reprodusert symbolikk. I Andreas Meinichs eventyrlige Jacquard-vever trer ulikheter og forvrengninger frem mellom uventede relasjoner og representasjon, i møtet mellom virkelighet og sightseeing.
Mattias Cantzlers stop motion-film gir oss et gjensyn med et vel 50 år gammelt feministisk manifest. Filmen kommenterer og reaktualiserer samtidens debatt om kjønnsroller, forventninger og likestilling. I Sara Larsen Stiansens Mini-HD-film skildres det med sårbarhet hvordan en gruppe oppvoksende gutter møter verden med sine ulike utgangspunkt, følelser og behov. Mens tilsynelatende harmoniske, men distanserte fotografier viser gjentatte overgrep mot naturen i Hilde H. Honeruds serielle undersøkelse av den vestlige verden og det underliggende alvoret i denne likegyldigheten.
Vårutstillingen er en viktig utstilling fordi den baserer seg på prinsippet om en åpen og fri innsendelse. Prosessen har gitt oss i juryen gleden av å se variasjonen og mangfoldet innenfor kamerabasert kunst i dag. Vårutstillingen 2025 løfter fram og hyller ni utvalgte kunstnerskap som er valgt ut i en fagfellevurdert og demokratisk prosess. Som juryleder vil jeg, på vegne av årets jury, takke for tilliten. Vi gleder oss over å kunne dele disse utstilte arbeidene med publikum.
Åsne Eldøy (juryleder)
Hamid Waheed
Ingrid Eggen
Spring Exhibition 2025
The 44th edition of the Spring Exhibition presents works by nine artists. Through a variety of camera-based techniques, the exhibition showcases significant variation and curiosity in expression and materiality in the field of photography today. The selection is characterized by a tactile exploration, but also reflects the political uncertainty of our time and the need for emotional response. The works of all artists challenge the invisible lines between the personal and the universal, and creates a space where individual experiences are reflected in a larger, shared experience. The exhibition’s fragmented structure, based on sensory and emotional experiences, thus mirrors the complex and fragile state of our time.
The jury notes a great breadth and commitment. This year’s artists demonstrate a creative development combined with the continuation of tradition in photography. Overall, this points to a vibrant and inclusive field. In Line Bøhmer Løkken’s photographs, the audience experiences a world through a daughter’s experience of losing her sight. Shimmering reflections that alternate between the known and unknown provide bodily sensations, such as when the light from a faceted glass handle dazzles us, or when shadows are blurred. Morten Andersen’s book evokes the feeling of the dense, moss-covered forest floor of the crystal forest. Powerful light hits the wet rock surfaces covered with lichen in our only Nordic rainforest. In a completely different place, Johan Andrén shows us how our nearest star is reflected in the distorted mirror of a car hood. This is captured and shown as a loop through a super 16mm film projection. Through this inversion, the sun appears black, radiating a unique sense of darkness.
Irene Kaltenborn’s documentary film about the extinct Great auk reveals a recurring theme of distorted values and an alarming acceleration of species loss on Earth. Marianne Bjørnmyr’s work also focuses on how random circumstances in the past shapes the course of events, evaluation and consequences, through a reproduced symbolism. In Andreas Meinich’s adventurous Jacquard weaves, differences and distortions emerge from the unexpected relationships between representation and reality, referencing sightseeing. .
Mattias Cantzler’s stop motion film gives us a glimpse of a feminist manifesto that is over 50 years old. The film comments on and brings into relevance the contemporary debate about gender roles, expectations and equality. Sara Larsen Stiansen’s Mini-HD film depicts how a group of growing boys encounter the world with their different starting points, feelings, and needs. Hilde H. Honerud’s serial investigation of the Western world presents seemingly harmonious, yet distanced photographs that depict repeated instances of environmental harm and explore the underlying seriousness of this indifference.
As an exhibition format, the Spring Exhibition is important because it is based on the principle of open and free submission. The process has given each of us on the jury the joy of seeing variation and diversity within camera-based art today. The Spring Exhibition 2025 highlights the celebrated nine selected artists who have been chosen in a peer-reviewed and democratic process. We are delighted to be able to share these exhibited works with the public.
Åsne Eldøy (chair)
Hamid Waheed
Ingrid Eggen
Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Vårutstillingen 2025
I den 44. utgaven av Vårutstillingen vises verk av ni kunstnere. Gjennom en rekke ulike kamerabaserte teknikker viser utstillingen stor variasjon og nysgjerrighet innenfor uttrykk og materialitet på fotografifeltet i dag. Utvalget kjennetegnes av en taktil utforskning, men reflekterer også tidens politiske usikkerhet og behovet for emosjonell respons. Kunstnernes arbeider utfordrer de usynlige linjene mellom det personlige og det universelle, og skaper en situasjon hvor individuelle opplevelser kan reflekteres i en større, felles opplevelse. Utstillingens fragmenterte, manglende struktur, basert på sanselige og følelsesmessige erfaringer, speiler slik samtidens skjøre tilstand av kompleksitet.
Juryen opplever en stor bredde og engasjement. Årets kunstnere synliggjør en skapende utvikling kombinert med videreføring av tradisjon i fotografiet. Helhetlig viser dette til et levende og inkluderende fagfelt. I Line Bøhmer Løkkens fotografier sanser publikum verden gjennom en datters opplevelse av å miste synet. Skimrende refleksjoner som veksler mellom det kjente og det ukjente gir kroppslige fornemmelser, som når lyset fra et fasettert glasshåndtak blender oss, eller når skyggene utviskes. Morten Andersens bokverk lar oss kjenne på krystallskogens tette, mosekledde skogbunn. Kraftig lys treffer de våte bergflatene som er dekket av lav, i vår eneste nordiske regnskog. På et helt annet sted viser Johan Andrén oss hvordan vår nærmeste stjerne reflekteres i et bilpansers forvrengte speilbilde. Dette fanges og vises som en loop gjennom en super 16 mm filmprojeksjon. Invertert fremstår solen som svart og et lys som utstråler mørke.
Irene Kaltenborns dokumentariske filmverk om den utryddede geirfuglen avdekker en gjentakende historie om forvrengte verdier og en alarmerende akselerasjon i jordens artsutryddelse. Også i Marianne Bjørnmyrs verk rettes blikket mot hvordan tilfeldige forhold i fortiden er med på å forme hendelsesforløp, evaluering og konsekvens, gjennom en reprodusert symbolikk. I Andreas Meinichs eventyrlige Jacquard-vever trer ulikheter og forvrengninger frem mellom uventede relasjoner og representasjon, i møtet mellom virkelighet og sightseeing.
Mattias Cantzlers stop motion-film gir oss et gjensyn med et vel 50 år gammelt feministisk manifest. Filmen kommenterer og reaktualiserer samtidens debatt om kjønnsroller, forventninger og likestilling. I Sara Larsen Stiansens Mini-HD-film skildres det med sårbarhet hvordan en gruppe oppvoksende gutter møter verden med sine ulike utgangspunkt, følelser og behov. Mens tilsynelatende harmoniske, men distanserte fotografier viser gjentatte overgrep mot naturen i Hilde H. Honeruds serielle undersøkelse av den vestlige verden og det underliggende alvoret i denne likegyldigheten.
Vårutstillingen er en viktig utstilling fordi den baserer seg på prinsippet om en åpen og fri innsendelse. Prosessen har gitt oss i juryen gleden av å se variasjonen og mangfoldet innenfor kamerabasert kunst i dag. Vårutstillingen 2025 løfter fram og hyller ni utvalgte kunstnerskap som er valgt ut i en fagfellevurdert og demokratisk prosess. Som juryleder vil jeg, på vegne av årets jury, takke for tilliten. Vi gleder oss over å kunne dele disse utstilte arbeidene med publikum.
Åsne Eldøy (juryleder)
Hamid Waheed
Ingrid Eggen
Spring Exhibition 2025
The 44th edition of the Spring Exhibition presents works by nine artists. Through a variety of camera-based techniques, the exhibition showcases significant variation and curiosity in expression and materiality in the field of photography today. The selection is characterized by a tactile exploration, but also reflects the political uncertainty of our time and the need for emotional response. The works of all artists challenge the invisible lines between the personal and the universal, and creates a space where individual experiences are reflected in a larger, shared experience. The exhibition’s fragmented structure, based on sensory and emotional experiences, thus mirrors the complex and fragile state of our time.
The jury notes a great breadth and commitment. This year’s artists demonstrate a creative development combined with the continuation of tradition in photography. Overall, this points to a vibrant and inclusive field. In Line Bøhmer Løkken’s photographs, the audience experiences a world through a daughter’s experience of losing her sight. Shimmering reflections that alternate between the known and unknown provide bodily sensations, such as when the light from a faceted glass handle dazzles us, or when shadows are blurred. Morten Andersen’s book evokes the feeling of the dense, moss-covered forest floor of the crystal forest. Powerful light hits the wet rock surfaces covered with lichen in our only Nordic rainforest. In a completely different place, Johan Andrén shows us how our nearest star is reflected in the distorted mirror of a car hood. This is captured and shown as a loop through a super 16mm film projection. Through this inversion, the sun appears black, radiating a unique sense of darkness.
Irene Kaltenborn’s documentary film about the extinct Great auk reveals a recurring theme of distorted values and an alarming acceleration of species loss on Earth. Marianne Bjørnmyr’s work also focuses on how random circumstances in the past shapes the course of events, evaluation and consequences, through a reproduced symbolism. In Andreas Meinich’s adventurous Jacquard weaves, differences and distortions emerge from the unexpected relationships between representation and reality, referencing sightseeing. .
Mattias Cantzler’s stop motion film gives us a glimpse of a feminist manifesto that is over 50 years old. The film comments on and brings into relevance the contemporary debate about gender roles, expectations and equality. Sara Larsen Stiansen’s Mini-HD film depicts how a group of growing boys encounter the world with their different starting points, feelings, and needs. Hilde H. Honerud’s serial investigation of the Western world presents seemingly harmonious, yet distanced photographs that depict repeated instances of environmental harm and explore the underlying seriousness of this indifference.
As an exhibition format, the Spring Exhibition is important because it is based on the principle of open and free submission. The process has given each of us on the jury the joy of seeing variation and diversity within camera-based art today. The Spring Exhibition 2025 highlights the celebrated nine selected artists who have been chosen in a peer-reviewed and democratic process. We are delighted to be able to share these exhibited works with the public.
Åsne Eldøy (chair)
Hamid Waheed
Ingrid Eggen