Klara Sofie Ludvigsen, f. 1983. Utdannet ved Kent Institute of Art and Design i England, og Universitat Politècnica de Catalunya i Barcelona i Spania. Bor og arbeider i Bergen.
Klara Sofie Ludvigsen arbeider analogt med fotografi i storformat. Hun er spesielt opptatt av å tilføre arbeidsprosessen improvisatoriske elementer, samt å fremme fotografiets formale kvaliteter. Hun ønsker å komplisere publikums sanseinntrykk ved iakttagelsen av det fotografiske. Gjennom å abstrahere eller på annet vis forstyrre det gjenkjennelige motivet i bildene sine inviterer Ludvigsen betrakteren til å bruke lengre tid på å forstå det hen ser.
Til Vårutstillingen 2022 viser Ludvigsen en serie eksperimentelle verk fra slike alternative og improviserte arbeidsprosesser i mørkerommet. Bein 1 & 2 er abstrakte arbeider der Ludvigsen har plassert et fiskebein direkte inn i forstørrelsesapparatet. I verket Teltduk har hun kombinert det maleriske og det fotografiske ved å male fremkallingsveske på fotopapiret før hun har satt i gang med prosesseringen, mens hun i Bladverk har jobbet med å dirigere lyset. Motivet er eksponert i flere i flere omganger, hvorpå hun har forstyrret lyseksponeringen med ulike typer papir.
Klara Sofie Ludvigsen, b. 1983. Studied at the Kent Institute of Art and Design, England, and the Universitat Politècnuca de Catalunya in Barcelona, Spain. Lives and works in Bergen.
Klara Sofie Ludvigsen is a visual artist, primarily working with large scale photography. She is particularly concerned with incorporating improvisational elements in her process, and emphases the formal qualities of photography. She aims to complicate the audience’s sensory impressions and perceptions when looking at the photographical. Through abstractions and other distortions of the recognizable subjects, she invites the viewer to take more time to understand and interpret what they see.
At The Spring Exhibition 2022, Ludvigsen is exhibiting a series of experimental works from these alternative and improvised processes. In the abstract Bein 1 & 2, Ludvigsen placed a fishbone in the enlarger before allowing light to pass through. For Teltduk she has combined the painterly and the photographic by using developer to paint directly onto the exposed paper before proceeding with the developing process., whilst she in Bladverk has experimented with the directing of the light. The motif has been exposed in several rounds, during which she has distributed the light exposure with different types of paper.