Tobias Liljedahl (f. 1988, Göteborg: bor og arbeider i Trondheim). Han er utdannet med BFA fra Kunstakademiet i Trondheim og arbeider primært med video og foto. Liljedahls arbeider tar ofte utgangspunkt i tekniske forutsetninger for bildeproduksjon der han ser på hvordan ulike metoder for å produsere bilder påvirker hvilke fortellinger disse bildene skaper.
På Vårutstillingen 2020 vises bildene Ultima Thule og The Great Wave, after Hokusai. Felles for verkene, som begge er en del av en større billedserie, er at de er fremstilt, eller påvirket av, beslutninger tatt av maskiner. Ultima Thule er en høyoppløst reproduksjon, pixel for pixel, av et av navigasjonsbildene til romsonden New Horizons. Det ble tatt på vei til asteroiden Arrokoth, et objekt i Kuiperbeltet som tidligere ble kalt Ultima Thule. The Great Wave, after Hokusai er hentet fra en 3D-modell i Google Earth, tatt fra omtrent samme perspektiv og sted som det ikoniske bildet Den store bølgen ved Kanagawa av Katsushika Hokusai.
Tobias Liljedahl
The Great Wave, after Hokusai (2019)
Inkjet print, 65 x 120 cm
Ultima Thule (2019)
Inkjet print, 100 x 100 cm
Tobias Liljedahl (b. 1988, Gothenburg, Sweden) lives and works in Trondheim. He has a BFA from the Trondheim Academy of Fine Art and works primarily with video and photography. Liljedahl’s works often start from technical assumptions behind image production; he looks at how various methods of producing images affect the various stories these pictures create.
For the Spring Exhibition 2020, Liljedahl presents the images Ultima Thule and The Great Wave, after Hokusai. In common for these works, both of which are part of a larger image series, is that they are produced from or affected by decisions or assumptions made by machines. Ultima Thule is a high-resolution reproduction, pixel by pixel, of one of the navigation images from the space probe New Horizons. It was taken on the way to the asteroid Arrokoth, an object in the Kuiper belt previously known as Ultima Thule. The Great Wave, after Hokusai is retrieved from a 3D model in Google Earth, taken from approximately the same perspective and location as the iconic image The Great Wave of Kanagawa by Katsushika Hokusai.
Tobias Liljedahl
The Great Wave, after Hokusai (2019)
Inkjet print, 65 x 120 cm
Ultima Thule (2019)
Inkjet print, 100 x 100 cm