Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Dry Eye - Dropping Stone består av en rekke fotografier som utforsker begrepet haptisk visualitet slik teoretikeren Laura U. Marks omtaler det: å se som om man rører ved det man ser, altså at synssansen fungerer nærmest som en berøringssans. Dette kan ses i kontrast til optisk visualitet, hvor øyet identifiserer figurer i et bilde og henter ut informasjon. Et slikt blikk kan danne utgangspunktet for en semiotisk lesning av fotografiet slik vi tradisjonelt er opplærte til å møte det. Bøhmer Løkkens fotografier undersøker vekselvis haptiske og optiske kvaliteter: Det vi ser kan skape fornemmelser i oss som kroppslige erfaringer og samtidig åpne opp for det fortolkende og fortellende. Objektene i bildene unndrar seg, mens overflatene blir fremtredende: det ru, våte eller tørre.
Skjørheten i det å forholde seg til verden i hovedsak gjennom det visuelle har fått en ny betydning for Bøhmer Løkken etter at datteren hennes for to år siden mistet synet på det ene øyet. Erfaringen har også tydeliggjort relasjonen hennes til kameraet som en fysisk forlengelse av kroppen. Forbindelsen mellom den sansende kroppen bak kameraet og det mekaniske kameraøyet fascinerer kunstneren. Apparatet vrir og vrenger på virkeligheten, og skaper på egen hånd nye bilder. Bøhmer Løkken undersøker kameraets evne til å skape nærvær i bildene og leter etter skjæringspunktet mellom det optiske og det haptiske blikket. Snarere enn å representere og beskrive virkeligheten, er fotografiene en registrering av kunstnerens erfaring i et gitt eller mulig ”rom”.
Hun ser ikke på fotografiene som noe avsluttet, men heller som en begynnelse, et startsted for nye fortellinger. Fortid og fremtid knyttes sammen til et sanselig her og nå i møte med betrakteren.
Line Bøhmer Løkken (f. 1970, Vågå) bor og arbeider i Oslo og er utdannet ved Högskolan för Film och Fotografi, Göteborgs Universitet. Hun jobber hovedsakelig med fotografi og er tematisk interessert i å undersøke hvordan vi relaterer til og opplever ulike steder, gjennom arkitekturen, menneskene eller objektene som definerer dem. Løkken har hatt utstillinger bl.a. på Kunsthall Oslo, Galleri F15, Fotogalleriet, Henie Onstad kunstsenter og Galerie für zeitgenössische Kunst, Leipzig. Hun har i tillegg gitt ut en rekke kunstnerbøker hvorav de seneste er; Tigersprang og Svalehaleskjøt, Choreography with Potatoes and Flour og Wood Works. Sammen med Marte Aas driver hun forlaget Multipress som har utgitt nærmere femti fotobøker.
Dry Eye – Dripping Stone consists of several photographs that explore the concept of haptic visuality as the theorist Laura U. Marks describes it: seeing as if you are touching what you see, or in other words, that the sense of sight works almost like a sense of touch. This can be seen in contrast to optical visuality, where the eye identifies figures in an image and extracts information. Such a gaze can be the starting point for a semiotic reading of the photograph as we are traditionally taught to approach it. Bøhmer Løkken’s photos explore both haptic and optical qualities: what we see can create sensations as bodily experiences, and at the same time open for interpretation and narratives. The objects in the image recede, while rough, wet, or dry surfaces become prominent.
The fragility of relating to the world mainly through the visual has gained new meaning for Bøhmer Løkken after her daughter lost her vision in one eye, two years ago. The experience has also strengthened Bøhmer Løkken’s relationship with the camera as a physical extension of the body. The relationship between the sensing body behind the camera, and the mechanical camera eye fascinates the artist. The camera twists and turns reality, and creates new images on its own. The artist investigates the camera’s ability to create a presence in her images and looks for the intersection between the optical and the haptic gaze. Rather than representing and describing reality, the photographs are a record of the artist’s experience in a given or a possible “space”.
She does not see the photographs as something final, but rather as a beginning, a starting point for new narratives. The past and the future are linked to a sensuous here and now in the meeting with the viewer.
Line Bøhmer Løkken (b. 1970, Vågå) lives and works in Oslo and is educated at the University of Film and Photography, University of Gothenburg. She mainly works with photography and is thematically interested in investigating how we relate to and experience different places, through the architecture, people, or objects that define them. She has published a number of artists’ books, the most recent of which are; Tigersprang og Svalehaleskjøt, Choreography with Potatoes and Flour and Wood Works. Løkken has had exhibitions at Kunsthall Oslo, Gallery F15, Fotogalleriet, Henie Onstad Art Centre and Galerie für zeitgenössische Kunst, Leipzig. Together with Marte Aas, she runs the publishing house Multipress, which has published close to fifty photography books.
Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Dry Eye - Dropping Stone består av en rekke fotografier som utforsker begrepet haptisk visualitet slik teoretikeren Laura U. Marks omtaler det: å se som om man rører ved det man ser, altså at synssansen fungerer nærmest som en berøringssans. Dette kan ses i kontrast til optisk visualitet, hvor øyet identifiserer figurer i et bilde og henter ut informasjon. Et slikt blikk kan danne utgangspunktet for en semiotisk lesning av fotografiet slik vi tradisjonelt er opplærte til å møte det. Bøhmer Løkkens fotografier undersøker vekselvis haptiske og optiske kvaliteter: Det vi ser kan skape fornemmelser i oss som kroppslige erfaringer og samtidig åpne opp for det fortolkende og fortellende. Objektene i bildene unndrar seg, mens overflatene blir fremtredende: det ru, våte eller tørre.
Skjørheten i det å forholde seg til verden i hovedsak gjennom det visuelle har fått en ny betydning for Bøhmer Løkken etter at datteren hennes for to år siden mistet synet på det ene øyet. Erfaringen har også tydeliggjort relasjonen hennes til kameraet som en fysisk forlengelse av kroppen. Forbindelsen mellom den sansende kroppen bak kameraet og det mekaniske kameraøyet fascinerer kunstneren. Apparatet vrir og vrenger på virkeligheten, og skaper på egen hånd nye bilder. Bøhmer Løkken undersøker kameraets evne til å skape nærvær i bildene og leter etter skjæringspunktet mellom det optiske og det haptiske blikket. Snarere enn å representere og beskrive virkeligheten, er fotografiene en registrering av kunstnerens erfaring i et gitt eller mulig ”rom”.
Hun ser ikke på fotografiene som noe avsluttet, men heller som en begynnelse, et startsted for nye fortellinger. Fortid og fremtid knyttes sammen til et sanselig her og nå i møte med betrakteren.
Line Bøhmer Løkken (f. 1970, Vågå) bor og arbeider i Oslo og er utdannet ved Högskolan för Film och Fotografi, Göteborgs Universitet. Hun jobber hovedsakelig med fotografi og er tematisk interessert i å undersøke hvordan vi relaterer til og opplever ulike steder, gjennom arkitekturen, menneskene eller objektene som definerer dem. Løkken har hatt utstillinger bl.a. på Kunsthall Oslo, Galleri F15, Fotogalleriet, Henie Onstad kunstsenter og Galerie für zeitgenössische Kunst, Leipzig. Hun har i tillegg gitt ut en rekke kunstnerbøker hvorav de seneste er; Tigersprang og Svalehaleskjøt, Choreography with Potatoes and Flour og Wood Works. Sammen med Marte Aas driver hun forlaget Multipress som har utgitt nærmere femti fotobøker.
Dry Eye – Dripping Stone consists of several photographs that explore the concept of haptic visuality as the theorist Laura U. Marks describes it: seeing as if you are touching what you see, or in other words, that the sense of sight works almost like a sense of touch. This can be seen in contrast to optical visuality, where the eye identifies figures in an image and extracts information. Such a gaze can be the starting point for a semiotic reading of the photograph as we are traditionally taught to approach it. Bøhmer Løkken’s photos explore both haptic and optical qualities: what we see can create sensations as bodily experiences, and at the same time open for interpretation and narratives. The objects in the image recede, while rough, wet, or dry surfaces become prominent.
The fragility of relating to the world mainly through the visual has gained new meaning for Bøhmer Løkken after her daughter lost her vision in one eye, two years ago. The experience has also strengthened Bøhmer Løkken’s relationship with the camera as a physical extension of the body. The relationship between the sensing body behind the camera, and the mechanical camera eye fascinates the artist. The camera twists and turns reality, and creates new images on its own. The artist investigates the camera’s ability to create a presence in her images and looks for the intersection between the optical and the haptic gaze. Rather than representing and describing reality, the photographs are a record of the artist’s experience in a given or a possible “space”.
She does not see the photographs as something final, but rather as a beginning, a starting point for new narratives. The past and the future are linked to a sensuous here and now in the meeting with the viewer.
Line Bøhmer Løkken (b. 1970, Vågå) lives and works in Oslo and is educated at the University of Film and Photography, University of Gothenburg. She mainly works with photography and is thematically interested in investigating how we relate to and experience different places, through the architecture, people, or objects that define them. She has published a number of artists’ books, the most recent of which are; Tigersprang og Svalehaleskjøt, Choreography with Potatoes and Flour and Wood Works. Løkken has had exhibitions at Kunsthall Oslo, Gallery F15, Fotogalleriet, Henie Onstad Art Centre and Galerie für zeitgenössische Kunst, Leipzig. Together with Marte Aas, she runs the publishing house Multipress, which has published close to fifty photography books.