Giulia Mangione (f. 1987 i Firenze) bor og arbeider i Bergen. Hun studerer ved Kunstakademiet i Bergen og har MA i American Literature and Culture fra Goldsmiths University of London, og er utdannet i fotojournalistikk ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus. Mangione har jobbet med egne fotografiske prosjekter mens hun har bodd i Norden, og i 2018 gav hun ut boken Halfway Mountain på forlaget Journal. Hun har deltatt med verk ved blant annet International Center for Photography (ICP) i New York, Musée de l‘Élysée i Lausanne, Sveits, og Foto-forum i Bozen, Italia.
Serien Close Encounters er en pågående refleksjon om verdens undergang som tar i bruk narrative strategier fra science-fiction litteraturen og transrealisme for å stille spørsmål rundt tolkningen av bilder, sivilisasjonens fremskritt og menneskets påvirkning på naturen. Verket befinner seg i grenselandet mellom virkelighet og illusjon som gjennom ikke-iscenesatte bilder av dagens samfunn provoserer frem en refleksjon om hva vi som mennesker vil etterlate oss.¨
Giulia Mangione, Close Encounters (2020)
Installasjon, variable dimensjoner.
Giulia Mangione (b. 1987, Florence, Italy) lives and works in Bergen. She is currently attending Bergen Academy of Art and Design. Holding an MA in American Literature and Culture from Goldsmiths University of London, she has also studied photojournalism at the Danish School of Media and Journalism in Aarhus. Mangione has worked with her own photographic projects while living in the Nordic countries and released her artist book Halfway Mountain (Journal) in 2018. Her work has recently been exhibited at the International Center for Photography (ICP) in New York, Musée de l‘Élysée in Lausanne, Switzerland, and Foto-forum in Bozen, Italy.
The series Close Encounters is an ongoing contemplation on the end of humankind. The work employs narrative strategies from science-fiction literature and transrealism to pose questions about the interpretation of images, civilization’s progress and the human impact on nature. On the border between reality and illusion, these non-staged images of contemporary society aim to provoke a reflection on what us human beings will leave behind.
Giulia Mangione, Close Encounters (2020)
Installation, variable dimensions.