Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Mimesis berører land og vitenskap, geografi og myter, semiotikk og makt, og består av tre fotografiske verk. Verkene tar utgangspunkt i en hendelse fra 1818 - «Bodøsaken» - en diplomatisk konflikt mellom Sverige-Norge og Storbritannia. Fotografiene viser relieffer, støpt i betong av silikonformer produsert ved hjelp av 3D-utforming basert på visuell dokumentasjon som illustrerer hendelsen.
Norske myndigheter beslagla i 1818 varer fra britiske handelsfartstøy, smuglet til Bodø med hensikt å selge tollfritt. De ansvarlige ble satt fri mot kausjon, men krevde erstatning gjennom forfalskede dokumenter. Storbritannia truet med å begrense den viktige trelasteksporten og Norge gav etter og betalte en erstatning tilsvarende en tredjedel av datidens norske statsbudsjett. «En karikatur av Bodøsaken fra Nasjonalbiblioteket, tegnet i 1822, viser den symbolske gjenfortellingen av begivenheter – gjengitt som en sverm av glupske rotter i et enormt lager av salt, rug og alkohol. Med fotomekanisk reproduksjon har Marianne hentet ut detaljer til å skape relieffer med iscenesatte omgivelser. Fortellingen plasseres ved begynnelsen av et narrativ om Norges frigjøring fra Sverige, og ved å bringe dette inn i samtiden organiserer Marianne detaljer fra de kodede og gåtefulle symbolene og forskyver vår relasjon til tegnene.» - Duncan Wooldridge om arbeidet.
Marianne Bjørnmyr (f. 1986) bor og jobber i Bodø. I sitt kunstnerskap jobber hun i skjæringspunktet mellom fotografiets forhold til historie, materiell kultur og vitenskap. Arbeidene hennes har vært stilt ut på Bodø Biennale (2024), MELK (Oslo 2020), Nordnorsk kunstnersenter (Svolvær 2020), Unseen Photo Festival (Amsterdam 2019) og Peckham24 (London 2019) og andre. Arbeidene hennes er kjøpt inn av Nordnorsk Kunstmuseum, Norges arktiske universitet/KORO og Kunst på arbeidsplassen. Marianne har en MA fra University of the Arts London.
Marianne's work addresses the structures and inaccuracies that underlie visual storytelling. The work Mimesis touches on land and science, geography and myths, semiotics and power, and consists of three photographic works. These works are based on an event from 1818 - the "Bodø Affair" – a diplomatic conflict between Sweden-Norway and Great Britain. The photographs show reliefs, cast in concrete from silicone molds produced using 3D design based on visual documentation illustrating the incident.
In 1818, Norwegian authorities seized goods from British merchant ships, smuggled to Bodø with the intention of selling them duty-free. Those responsible were released on bail but demanded compensation through forged documents. Britain threatened to limit the important timber export, and Norway relented and paid compensation equivalent to one-third of the Norwegian state budget. “A contemporaneous cartoon of the Bodø affair from the Norwegian national library shows the symbolic telling of the event – representing the illegal trading of that moment through a swarm of rampant rats in a cavernous store containing salt, rye and alcohol. Bjørnmyr has taken some of these details and composed new reliefs, patterns, arrangements and staged environments. The story is often placed at the beginning of a narrative of the establishment of a separate Norwegian state, and by bringing this into the present, Marianne studies, organises, and extrapolates details from these coded and enigmatic symbols to shift our relationship to the signs. - Duncan Wooldridge about the work.
Marianne Bjørnmyr (f. 1986), bosatt i Bodø. I sitt kunstnerskap jobber hun i skjæringspunktet mellom fotografiets forhold til historie, materiell kultur og vitenskap. Arbeidene hennes har vært stilt ut Bodø Biennale (2024), MELK (Oslo 2020), Nordnorsk kunstnersenter (Svolvær 2020), Unseen Photo Festival (Amsterdam 2019) og Peckham24 (London 2019) og andre. Arbeidene hennes er kjøpt inn av Nordnorsk Kunstmuseum, Norges arktiske universitet/KORO og Kunst på arbeidsplassen. Marianne har en MA fra University of the Arts London.
Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Mimesis berører land og vitenskap, geografi og myter, semiotikk og makt, og består av tre fotografiske verk. Verkene tar utgangspunkt i en hendelse fra 1818 - «Bodøsaken» - en diplomatisk konflikt mellom Sverige-Norge og Storbritannia. Fotografiene viser relieffer, støpt i betong av silikonformer produsert ved hjelp av 3D-utforming basert på visuell dokumentasjon som illustrerer hendelsen.
Norske myndigheter beslagla i 1818 varer fra britiske handelsfartstøy, smuglet til Bodø med hensikt å selge tollfritt. De ansvarlige ble satt fri mot kausjon, men krevde erstatning gjennom forfalskede dokumenter. Storbritannia truet med å begrense den viktige trelasteksporten og Norge gav etter og betalte en erstatning tilsvarende en tredjedel av datidens norske statsbudsjett. «En karikatur av Bodøsaken fra Nasjonalbiblioteket, tegnet i 1822, viser den symbolske gjenfortellingen av begivenheter – gjengitt som en sverm av glupske rotter i et enormt lager av salt, rug og alkohol. Med fotomekanisk reproduksjon har Marianne hentet ut detaljer til å skape relieffer med iscenesatte omgivelser. Fortellingen plasseres ved begynnelsen av et narrativ om Norges frigjøring fra Sverige, og ved å bringe dette inn i samtiden organiserer Marianne detaljer fra de kodede og gåtefulle symbolene og forskyver vår relasjon til tegnene.» - Duncan Wooldridge om arbeidet.
Marianne Bjørnmyr (f. 1986) bor og jobber i Bodø. I sitt kunstnerskap jobber hun i skjæringspunktet mellom fotografiets forhold til historie, materiell kultur og vitenskap. Arbeidene hennes har vært stilt ut på Bodø Biennale (2024), MELK (Oslo 2020), Nordnorsk kunstnersenter (Svolvær 2020), Unseen Photo Festival (Amsterdam 2019) og Peckham24 (London 2019) og andre. Arbeidene hennes er kjøpt inn av Nordnorsk Kunstmuseum, Norges arktiske universitet/KORO og Kunst på arbeidsplassen. Marianne har en MA fra University of the Arts London.
Marianne's work addresses the structures and inaccuracies that underlie visual storytelling. The work Mimesis touches on land and science, geography and myths, semiotics and power, and consists of three photographic works. These works are based on an event from 1818 - the "Bodø Affair" – a diplomatic conflict between Sweden-Norway and Great Britain. The photographs show reliefs, cast in concrete from silicone molds produced using 3D design based on visual documentation illustrating the incident.
In 1818, Norwegian authorities seized goods from British merchant ships, smuggled to Bodø with the intention of selling them duty-free. Those responsible were released on bail but demanded compensation through forged documents. Britain threatened to limit the important timber export, and Norway relented and paid compensation equivalent to one-third of the Norwegian state budget. “A contemporaneous cartoon of the Bodø affair from the Norwegian national library shows the symbolic telling of the event – representing the illegal trading of that moment through a swarm of rampant rats in a cavernous store containing salt, rye and alcohol. Bjørnmyr has taken some of these details and composed new reliefs, patterns, arrangements and staged environments. The story is often placed at the beginning of a narrative of the establishment of a separate Norwegian state, and by bringing this into the present, Marianne studies, organises, and extrapolates details from these coded and enigmatic symbols to shift our relationship to the signs. - Duncan Wooldridge about the work.
Marianne Bjørnmyr (f. 1986), bosatt i Bodø. I sitt kunstnerskap jobber hun i skjæringspunktet mellom fotografiets forhold til historie, materiell kultur og vitenskap. Arbeidene hennes har vært stilt ut Bodø Biennale (2024), MELK (Oslo 2020), Nordnorsk kunstnersenter (Svolvær 2020), Unseen Photo Festival (Amsterdam 2019) og Peckham24 (London 2019) og andre. Arbeidene hennes er kjøpt inn av Nordnorsk Kunstmuseum, Norges arktiske universitet/KORO og Kunst på arbeidsplassen. Marianne har en MA fra University of the Arts London.