Foto: Tor Ulstein
Marianne Bjørnmyr (f. 1986 i Bodø) bor og jobber i Bodø, og har en MA i Photography fra London College of Communication. Sentrale tema i hennes kunstnerskap er skjæringspunktene mellom fotografisk dokumentasjon, autentisitet, historie, materiell kultur og vitenskap.
De to fotografiene fra serien Epitaph utforsker tapte gjenstander. De originale gjenstandene er for lengst borte, plyndret og ødelagt av maktstrukturer med et ønske om kulturell dekonstruksjon. De fotograferte objektene er støpt i nye former, basert på historiske spor av noe som ikke lenger eksisterer. Objektene er støpt i gips fra silikonstøp fra 3D-gjengitte modeller – ikke rekonstruert som eksakte kopier, men som en forestilt visualisering av noe som aldri ble visuelt dokumentert. Fotografiet og det støpte objektet refererer til hverandre, kopierer og multipliserer.
Verket Untitled (National Museum of Afghanistan) refererer til det arkeologiske arkivet i det afghanske nasjonalmuseet. De siste tiårene har en stor andel av landets kulturelle gjenstander blitt ødelagt av plyndring, krig og overlagte angrep. Blant sporene etter dem er fragmenter av figurer datert før 200 f.Kr – knust fordi de ble dømt til å være "uislamske" av den fundamentalistiske gruppen Taliban, som mellom 1996 og 2001 ødela over 10 000 gjenstander fra museet. Siden 2001 har museet jobbet med å lappe sammen fragmenter av de originale skulpturene.
Untitled (Dharmarajika Stupa) viser til en rekke stupaer bygget i Pakistan i det andre århundre f.Kr. for å huse relikvier fra Buddha. På 500-tallet forfulgte herskeren Mihirakula buddhistene i regionen, og over tusen klostre ble ødelagt. Som man ofte ser i områder som har blitt plyndret, er det bare føttene som står igjen.
Marianne Bjørnmyr (b. 1986 in Bodø) lives and works in Bødø, and holds a master’s degree in Photography from the London College of Communication. Central themes in Bjørnmyr´s practice derive from her interests at the crossroads between photographic documentation, authenticity, history, material culture and science.
The two photographs from the series Epitaph explore lost objects. The original items are long gone; looted and destroyed by power structures with a desire for cultural deconstruction. The photographed objects are cast in new forms, based on historical traces of something that no longer exists. They are casted in gypsum, shaped in silicone molds from 3D rendered models; not reconstructed as an exact copy, but as an imagined visualization of something that was never visually documented. The photograph and the cast object share references with each other in the way they copy and multiply.
The work Untitled (National Museum of Afghanistan) refers to the archaeological archive in the Afghan National Museum. In recent decades, large parts of the country's cultural artifacts have been destroyed due to looting, war and deliberate acts of destruction. Among the traces found today are fragments of figures dating back to 200 BC - destroyed because they were considered "un-Islamic" by the fundamentalist group the Taliban, who between 1996 and 2001 destroyed over 10,000 objects from the museum. Since 2001, the museum has worked on restoring fragments from the original sculptures.
Untitled (Dharmarajika Stupa) refers to a series of stupas built in Pakistan in the 2nd century BC to house relics of the Buddha. In the 5th century, the ruler Mihirakula persecuted the Buddhists in the region, and over a thousand monasteries were destroyed. As it is often observed in the areas that have been looted – only the feet of the sculptures remain.