Mark Walker
Underfoot utforsker den nære, men ukjente undergrunnen hvor lagene avsettes og overlapper hverandre. Dyrket blant disse avsetningene finner en rotgrønnsaker, som er spor av det underjordiske. Etter en dehydreringsprosess stivner grønnsakene til i sin organiske form og skulptureres under vekstprosessen. Neste ledd i konserveringen skjer gjennom fotografisk dokumentasjon. Ved hjelp av en dobbel pseudo-solarisasjonsteknikk, utsettes den halvt fremkalte filmen og det halvfremkalte fotopapiret for lysglimt. Disse lysglimtene er de grunnleggende komponentene i pseudo-solarisaseringen og gjør det som var mørkt lyst og omvendt.
Når en ikke vet med sikkerhet hva prosessen gjør med bildet, kan kjemi og eksponeringstid skape resultater som kjennetegnes av diffuse trekk og en ubestemmelig skala. Mørkerommet blir underjordisk og fotografiene et bilde av undergrunnen.
Bio
Mark Walker (f. 1988 i England) bor og jobber i Frankfurt am Main i Tyskland, og er utdannet med Meisterschüle-tittel fra Städelschule og mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hans fotografiske arbeider benytter seg av pseudo-solarisering som metode i dokumentasjonen av skulpturelle sammenstillinger, som gir inntrykk av livet under bakken. Walker har stilt ut ved Kunstnernes Hus i Oslo; PRETEXTO i Pasto; Cave3000 i Berlin; Staatliche Kunsthalle i Baden-Baden; Museum for Moderne Kunst i Frankfurt; Institute for Contemporary Art i London og A Foundation, Liverpool.
Underfoot explores the close but unknown underground, where layers are deposited and form a superimposition upon each other. Root vegetables are traces of the underground, grown among these deposits. Following a dehydration process, the vegetables solidify their organic form, sculpted by their growth. The next stage of preservation takes place through photographic documentation using the analogue development process. By using a double pseudo-solarising technique, the half-developed film and half-developed photo paper are exposed to a flash of light. These flashes of light are the basic components of pseudo-solarisation - what was dark becomes light and vice versa.
Not knowing exactly what will happen to the image allows the chemistry and light exposure to produce images, characterised by their ill-defined features and indeterminable scale. The darkroom becomes subterranean, and the photos are closer to a vision of the underground.
Bio
Mark Walker (b. 1988 in Nottingham) lives and works in Frankfurt am Main, Germany, and is educated with a Meisterschüle from The Städelschule and an MFA from Oslo National Academy of the Arts. His works in photography use pseudo-solarisation to push the documentation of sculptural assemblages into unrecognisable, yet more accurate subterranean territory. Walker has exhibited at Kunstnernes Hus, Oslo; PRETEXTO, Pasto, Colombia; Cave3000, Berlin; Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden; Museum for Moderne Kunst, Frankfurt; Institute for Contemporary Art, London, and A Foundation, Liverpool.