Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
SCUM refererer til Valerie Solanas' manifest Society for Cutting Up Men. Solana var en feministisk skribent som forsøkte å skyte Andy Warhol på slutten av 1960-tallet på grunn av en konflikt der Warhol var anklaget for å ha mistet Solanas manuskript, samt for å usynliggjøre kvinners arbeid generelt. Arbeidet viser også til Warhols kunstnerskap og hans bruk av bananer i sine verker.
Verket er videre en statusoppdatering på dagens mannsrolle der fokuset i arbeidet rettes mot de utfordringene og hindrene som oppstår på veien mot et mer opplyst, langsiktig og bærekraftig samfunn. Hva er man i reaksjonære kretser egentlig redd for? SCUM belyser destruktiv mannlig atferd og tar utgangspunkt i det sosiologiske uttrykket toxic masculinity.
SCUM er et arbeid som inngår i en serie arbeider der jeg tar temperaturen på det sosiale klimaet og prøver å fange den spesielle tidsånden vi lever i. Vi lever i en verden med eksistensielle trusler hengende over oss, og der reaksjonære, nasjonalistiske, konspiratoriske og fremmedfiendtlige verdier sprer seg som en pest.
Mattias Cantzler (f. 1976, Sverige) bor og jobber i Oslo og er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo. I hans kunstneriske praksis jobber han med hovedsakelig installasjon, skulptur, analogt fotografi, smalfilm, video, animasjon og med kinetiske, lydbaserte verker. Kunstnerskapet kjennetegnes ofte av en stor porsjon eksperimentering, en smule lekenhet, samtidig som prosjektene vanligvis gjennomsyres av et stort alvor. Videre jobber han ofte med rom- og stedsspesifikke verker. I senere år har arbeidet hans fått en mer politisk fremtoning, der tematikken speiles av personlige refleksjoner og betraktninger fra vår politiske samtid.
SCUM refers to Valerie Solanas' manifesto Society for Cutting Up Men, Solana was a feminist writer who tried to shoot Andy Warhol at the end of the 1960s because of an ongoing dispute where Warhol was accused of having lost Solana’s manuscript, as well as making women’s work invisible in general. The work also refers to Warhol’s artistry and his use of bananas in his works.
Alongside Solana and Warhol, the work is also a status update of how the male role is today, where the focus of the work is directed towards the challenges and obstacles that arise on the path to a more enlightened and sustainable society. What are people in reactionary circles really afraid of? SCUM sheds light on the destructive male behavior and is based on the sociological term toxic masculinity.
SCUM is part of a series in which I examine the temperature of the social climate and try to capture the spirit of the time that we live in. We live in a world where existential threats constantly hang over us, and where the reactionary, nationalistic, conspiratorial and xenophobic values spread like the plague.
Mattias Cantzler (b. 1976, Sweden) lives and works in Oslo and is educated at Oslo National Academy of Fine Arts. His artistic practice centers around installation, sculpture, analog photography, 3D film, video, animation, and kinetic sound-based works. His artistic practice is often characterized by a large degree of experimentation, a touch of playfulness, while his projects are usually imbued with a certain seriousness. Furthermore, he often works with space- and site-specific works. In recent years, his work has taken on a more political approach where the theme is mirrored by personal reflections from our current political state.
Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
SCUM refererer til Valerie Solanas' manifest Society for Cutting Up Men. Solana var en feministisk skribent som forsøkte å skyte Andy Warhol på slutten av 1960-tallet på grunn av en konflikt der Warhol var anklaget for å ha mistet Solanas manuskript, samt for å usynliggjøre kvinners arbeid generelt. Arbeidet viser også til Warhols kunstnerskap og hans bruk av bananer i sine verker.
Verket er videre en statusoppdatering på dagens mannsrolle der fokuset i arbeidet rettes mot de utfordringene og hindrene som oppstår på veien mot et mer opplyst, langsiktig og bærekraftig samfunn. Hva er man i reaksjonære kretser egentlig redd for? SCUM belyser destruktiv mannlig atferd og tar utgangspunkt i det sosiologiske uttrykket toxic masculinity.
SCUM er et arbeid som inngår i en serie arbeider der jeg tar temperaturen på det sosiale klimaet og prøver å fange den spesielle tidsånden vi lever i. Vi lever i en verden med eksistensielle trusler hengende over oss, og der reaksjonære, nasjonalistiske, konspiratoriske og fremmedfiendtlige verdier sprer seg som en pest.
Mattias Cantzler (f. 1976, Sverige) bor og jobber i Oslo og er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo. I hans kunstneriske praksis jobber han med hovedsakelig installasjon, skulptur, analogt fotografi, smalfilm, video, animasjon og med kinetiske, lydbaserte verker. Kunstnerskapet kjennetegnes ofte av en stor porsjon eksperimentering, en smule lekenhet, samtidig som prosjektene vanligvis gjennomsyres av et stort alvor. Videre jobber han ofte med rom- og stedsspesifikke verker. I senere år har arbeidet hans fått en mer politisk fremtoning, der tematikken speiles av personlige refleksjoner og betraktninger fra vår politiske samtid.
SCUM refers to Valerie Solanas' manifesto Society for Cutting Up Men, Solana was a feminist writer who tried to shoot Andy Warhol at the end of the 1960s because of an ongoing dispute where Warhol was accused of having lost Solana’s manuscript, as well as making women’s work invisible in general. The work also refers to Warhol’s artistry and his use of bananas in his works.
Alongside Solana and Warhol, the work is also a status update of how the male role is today, where the focus of the work is directed towards the challenges and obstacles that arise on the path to a more enlightened and sustainable society. What are people in reactionary circles really afraid of? SCUM sheds light on the destructive male behavior and is based on the sociological term toxic masculinity.
SCUM is part of a series in which I examine the temperature of the social climate and try to capture the spirit of the time that we live in. We live in a world where existential threats constantly hang over us, and where the reactionary, nationalistic, conspiratorial and xenophobic values spread like the plague.
Mattias Cantzler (b. 1976, Sweden) lives and works in Oslo and is educated at Oslo National Academy of Fine Arts. His artistic practice centers around installation, sculpture, analog photography, 3D film, video, animation, and kinetic sound-based works. His artistic practice is often characterized by a large degree of experimentation, a touch of playfulness, while his projects are usually imbued with a certain seriousness. Furthermore, he often works with space- and site-specific works. In recent years, his work has taken on a more political approach where the theme is mirrored by personal reflections from our current political state.