Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Krystallskogen er den fjerde av Morten Andersens bøker som omhandler flora og fauna, der han undersøker boreale regnskoger i Midt-Norge. Denne typen skog er unik ikke bare i norsk, men også i europeisk sammenheng. Tidligere har regnskogen dekket store deler av kystområdene i Midt-Norge, men det er i dag mindre enn 1% igjen av den opprinnelige utbredelsen. Områdene er oftest små, oppbrutt av hogst, veibygging, kraftlinjer med mere, og er dermed svært sårbare. Den boreale regnskogen kjennetegnes av et rikt artsmangfold med utrydningstruede og sjeldne arter, blant annet mange forskjellige typer moser og lav som finnes bare i Norge.
Andersen nærmer seg skogen med respekt og fascinasjon. Vi kommer tett på vegetasjonen og blir dratt inn i en for de fleste ukjent verden. Bokens lille format kan få en til å tenke på håndbøker om sopp eller flora, lett å ta med i sekken på tur. Med et ønske om å fokusere på hvordan vi behandler og bruker naturen, hvor sårbar og verdifull den er, ønsker Andersen å bidra til vern av denne unike skogtypen.
Boken er publisert av Multipress forlag.
Morten Andersen (f. 1965, Akershus) begynte å fotografere den norske musikkscenen som tenåring på 1980-tallet. Han ble inkludert i Fotogalleriets utstilling “En ny generasjon fotografer” i 1989 og hadde sin første soloutstilling samme sted tre år senere. Siden den gang har han deltatt i over seksti utstillinger og publisert nesten tretti bøker. Som journalistisk fotograf har han skapt et dokumentarisk arkiv av nasjonal betydning: som kunstner har arbeidet hans blitt anerkjent av kuratorer og samlere fra Tokyo til New York, og gjennom hele karrieren har han kreativt visket ut skillet mellom de to disiplinene.
The Crystal forest (Krystallskogen) is the fourth book among Morten Andersen’s publications which is about flora and fauna, specifically investigating the boreal rainforests in Central Norway. This type of forest is unique not only in a Norwegian, but in an European context. Previously, the rainforest covered most of the coastal parts of Central Norway, but today less than 1% of its original extent remains. The areas are often small, broken up by active logging, road construction, powerlines and so on, and are therefore extremely fragile. The boreal rainforest is characterized by a rich biodiversity, with endangered and rare species, including many different types of mosses and lichens, which only exists in Norway.
Andersen approaches the forest with profound respect and fascination. In his research, we get close to the vegetation and are drawn into what, for most, is an unknown world. The format of the publication makes one think of a handbook about fungi or flora, easy to bring into one's backpack on a trip. With a desire to focus on how we treat and use nature, and how vulnerable and precious it is, Andersen wants to contribute to the protection of this unique type of forest.
The book is published by Multipress forlag.
Morten Andersen (b. Akerhus, 1965) started photographing the Norwegian music scene as a teenager during the 1980s. He was included in Fotogalleriet's exhibition ‘A new generation of photographers’ in 1989 and had his first solo exhibition there three years later. Since then, he has participated in more than sixty exhibitions and published almost thirty books. As a journalistic photographer he has created a documentary archive of national significance; as an artist his work has been recognized by curators and collections from Tokyo to New York. Throughout his career, he has creatively blurred the distinction between the two disciplines of photography and books.
Foto: Tor Ulstein / KUNSTDOK
Krystallskogen er den fjerde av Morten Andersens bøker som omhandler flora og fauna, der han undersøker boreale regnskoger i Midt-Norge. Denne typen skog er unik ikke bare i norsk, men også i europeisk sammenheng. Tidligere har regnskogen dekket store deler av kystområdene i Midt-Norge, men det er i dag mindre enn 1% igjen av den opprinnelige utbredelsen. Områdene er oftest små, oppbrutt av hogst, veibygging, kraftlinjer med mere, og er dermed svært sårbare. Den boreale regnskogen kjennetegnes av et rikt artsmangfold med utrydningstruede og sjeldne arter, blant annet mange forskjellige typer moser og lav som finnes bare i Norge.
Andersen nærmer seg skogen med respekt og fascinasjon. Vi kommer tett på vegetasjonen og blir dratt inn i en for de fleste ukjent verden. Bokens lille format kan få en til å tenke på håndbøker om sopp eller flora, lett å ta med i sekken på tur. Med et ønske om å fokusere på hvordan vi behandler og bruker naturen, hvor sårbar og verdifull den er, ønsker Andersen å bidra til vern av denne unike skogtypen.
Boken er publisert av Multipress forlag.
Morten Andersen (f. 1965, Akershus) begynte å fotografere den norske musikkscenen som tenåring på 1980-tallet. Han ble inkludert i Fotogalleriets utstilling “En ny generasjon fotografer” i 1989 og hadde sin første soloutstilling samme sted tre år senere. Siden den gang har han deltatt i over seksti utstillinger og publisert nesten tretti bøker. Som journalistisk fotograf har han skapt et dokumentarisk arkiv av nasjonal betydning: som kunstner har arbeidet hans blitt anerkjent av kuratorer og samlere fra Tokyo til New York, og gjennom hele karrieren har han kreativt visket ut skillet mellom de to disiplinene.
The Crystal forest (Krystallskogen) is the fourth book among Morten Andersen’s publications which is about flora and fauna, specifically investigating the boreal rainforests in Central Norway. This type of forest is unique not only in a Norwegian, but in an European context. Previously, the rainforest covered most of the coastal parts of Central Norway, but today less than 1% of its original extent remains. The areas are often small, broken up by active logging, road construction, powerlines and so on, and are therefore extremely fragile. The boreal rainforest is characterized by a rich biodiversity, with endangered and rare species, including many different types of mosses and lichens, which only exists in Norway.
Andersen approaches the forest with profound respect and fascination. In his research, we get close to the vegetation and are drawn into what, for most, is an unknown world. The format of the publication makes one think of a handbook about fungi or flora, easy to bring into one's backpack on a trip. With a desire to focus on how we treat and use nature, and how vulnerable and precious it is, Andersen wants to contribute to the protection of this unique type of forest.
The book is published by Multipress forlag.
Morten Andersen (b. Akerhus, 1965) started photographing the Norwegian music scene as a teenager during the 1980s. He was included in Fotogalleriet's exhibition ‘A new generation of photographers’ in 1989 and had his first solo exhibition there three years later. Since then, he has participated in more than sixty exhibitions and published almost thirty books. As a journalistic photographer he has created a documentary archive of national significance; as an artist his work has been recognized by curators and collections from Tokyo to New York. Throughout his career, he has creatively blurred the distinction between the two disciplines of photography and books.