Signe Rosenlund-Hauglid
Høye boligpriser er den viktigste enkeltårsaken til ulikhet i Norge. Boligmarkedet i de store byene kan virke som en uoverkommelig mur for mange unge voksne. Færre og færre har råd til å kjøpe egen bolig, leieprisene øker - og spørsmålet om hvem som skal få bo i by, er et jeg selv har stilt meg mange ganger.
Jeg så Hanna fremføre diktet Sannergata 32 i 2020, under en festival i Oslo, en sjelden åpning i pandemiens mange nedstengninger. Teksten grep meg, så vel som Hannas tilstedeværelse i det hun fortalte om. Den var visuell, nærgående, konfronterende og sårbar på samme tid. Denne teksten løftet også en helt egen problematikk; sosial boligpolitikk. Hannas skildringer av oppveksten i en kommunal bolig var ny og forfriskende, en ofte glemt del av befolkningen i byene. Kommunale boliger er det mange av, i Oslo er det rundt 11.000, på landsbasis er det over 110.000. De er for «folk med diverse vanskeligheter», som Hanna selv beskriver dem, men de danner også grobunn for fellesskap på tvers av kulturer, klasse og sosial status. Man velger ikke sine egne naboer i en kommunal bolig. Det danner utgangspunkt for et utall unike historier innenfor den samme blokkas fire vegger.
Det finnes ingen naboer her lenger er en kunstnerisk utforskning av forholdet mellom teksten, forfatteren og filmmediets muligheter. Det er en politisk film, men også en personlig film, med brodd og slitte kanter. Jeg håper denne filmen kan fylle et hull i de boligpolitiske debattene, og bidra til latter, tårer og diskusjoner om hvem det er plass til i samfunnet vårt. Mennesket eller markedskreftene?
Bio
Signe Rosenlund-Hauglid (f. 1995 i Harstad) bor og jobber i Oslo, og er utdannet med mastergrad i regi fra HDK-Valand, Högskolan för konst och design i Gøteborg. Hun arbeider ofte med samfunnsaktuelle historier, fortalt gjennom hybride filmatiske metoder i sin kunstneriske praksis. Rosenlund-Hauglid står bak tidligere filmer som Ikke en sånn fyr (2022) og Ekstra (2023), og har mottatt en rekke priser, deriblant Høstutstillingsprisen i 2022 for kunstfilmen Vi går ned med stil og engangsgrill, som hun mottok sammen med tre andre filmskapere.
Credits
Regi, produsent og manus: Signe Rosenlund-Hauglid
Manus: Hanna Asefaw
Produksjonsdesign og miniatyrer: Julia Jayko Fossland
Foto: Sophie Søborg Mosbæk
Klipp: Geir Fjermestad Rolandsen
Lyddesign og musikk: Ylva Gulpinar, Jakob Bechmann
High housing prices are the most important cause of inequality in Norway. Access to the housing market in the big cities can seem like an insurmountable wall for many young adults. The number of people who can afford to buy their own homes is on the decline and rental rates are on the rise. The question of who should be allowed to live in the city is one I have asked myself many times.
I saw Hanna perform the poem Sannergata 32 in 2020 at a festival in Oslo, a rare occasion between the pandemic’s many lockdowns. The poem gripped me, as well as Hanna’s presence in what she was talking about. It was visual, intimate, confrontational and vulnerable - all simultaneously. This poem also raised a very specific concern; social housing policy. Hanna's depictions of growing up in municipal housing were new and refreshing, an often forgotten part of the urban population. There is a lot of municipal housing – around 11,000 in Oslo and more than 110,000 nationwide. They are for «people with various issues», as Hanna herself describes, but they also provide a breeding ground for community across cultures, class and social status. You don't choose your neighbours in municipal housing. It creates the basis for a myriad of unique narratives within the four walls of the same block.
A Home on Every Floor is an artistic exploration of the relationship between the text, its author and the possibilities of the film medium. It is a political film, but it is also a personal film with a sting and frayed edges. My wish is that this film can fill a gap in the housing policy debate, and perhaps contribute to it with laughter, tears and discussions about who there is room for in our society. The people or the market forces?
Bio
Signe Rosenlund-Hauglid (b. 1995 in Harstad) lives and works in Oslo and holds an MFA in directing from HDK-Valand - Academy of Art and Design in Gothenburg. In her artistic practice, she often works with socially relevant narratives, told through hybrid cinematic methods. Rosenlund-Hauglid has directed previous films such as Ikke en sånn fyr (2022) and Ekstra (2023). She has received several awards for her work and was awarded The Autumn Exhibition Price in 2022 for the art film Vi går ned med stil og engangsgrill, which she directed alongside three other filmmakers.
Credits
Director, producer, manuscript: Signe Rosenlund-Hauglid
Manuscript: Hanna Asefaw
Production design and miniatures: Julia Jayko Fossland
Photo: Sophie Søborg Mosbæk
Editing: Geir Fjermestad Rolandsen
Sound design and music: Ylva Gulpinar, Jakob Bechmann