Foto: Tor Ulstein
Åse Løvgren (f. 1975 i Bodø) er opptatt av stedets oppløsning. I vår tid kan kulturelle praksiser og produksjonsmåter lett forflyttes, samtidig som naturinngrep og produksjonsforhold får spesifikke lokale følger. I sine omgivelser ser Løvgren på den teknologiske infrastrukturen og den globale sammenhengen landskapet er innskrevet i. Løvgren arbeider ofte i samarbeidskonstellasjoner der ideer rundt en spesifikk kunstnersignatur, opphavsrett og dialog kan settes i spill.
Stine Gonsholt (f.1973 i Skien) sine prosjekter fokuserer på endringsprosesser innenfor en tverrfaglig, global kontekst. Forandringer innenfor lokalsamfunn som en følge av slike bevegelser, er et hovedfokus. Undersøkelsene dokumenteres og bearbeides blant annet gjennom fotografi, video og tekst.
Fra 2017 har Gonsholt og Løvgren samarbeidet om en rekke prosjekter der de tar for seg globale overganger knyttet til produksjon og teknologi, og hvordan slike prosesser setter sitt preg på landskapet og endrer vår forståelse av et sted. Disse arbeidene er vist nasjonalt og internasjonalt, blant annet ved 36. Kasseler Dokfest, Nasjonalmuseets åpningsutstilling, utstillingen Territory i Lisboa i regi av PADA og Sluice og Høstutstillingen.
I videoen The Universal Machine forteller Klara Von Neumann, en av de tidligste dataprogrammererne, historien om utviklingen av datamaskiner. I den tidlige fasen var det å regne på kaotiske systemer viktig, og to problemstillinger skilte seg ut: Å kunne forutsi været og å regne på hvordan eksplosjoner fra atombomber oppførte seg. Gjennom slike gigantiske regneprosesser ønsket man å forutsi og kontrollere fremtidige hendelser. Fra en av de første programmerbare datamaskinene, ENIAC, som var så stor at man kunne bo inne i den, til i dag, når vi alle lever inne i og med maskiner, har livene våre vært viklet inn i maskinens liv. Verkstittelen er hentet fra Alan Turings tidlige beskrivelse (1936) av den programmerbare datamaskinen. Videoen bruker bilder fra datamaskiners egen "sansing", som ansiktsgjenkjennings-programvare, fotogrammetri og digitalt genererte bilder.
Lyd av Tolga Balci
3-kanals installasjon, HD video 5.1 surround
16 min
Åse Løvgren (b. 1975 in Bodø) is concerned with the dissolution of place in our current times where cultural practices and production methods can be easily displaced – can be easily displaced, while simultaneously causing local changes, like interfering with nature or production methods having repercussions. In her surroundings, she looks at the technological infrastructure and the global context in which the landscape is inscribed. Løvgren often works in collaborative constellations where ideas around artistic practice, authorship and dialogue can be put into play.
Stine Gonsholt (b. 1973 in Skien) explores in her works, the topics and themes related to development processes within an interdisciplinary, global context. Changes within local communities as a result of such developments are a main focus. The investigations are documented and processed through, among others, photography, video and text.
Since 2017, Gonsholt and Løvgren have been collaborating on several projects about global transitions linked to production and technology - how such processes leave a mark on the landscape and change our understanding of a place. These works have been shown nationally and internationally at 36. Kasseler Dokfest, the opening exhibition of the National Museum in Norway, at the exhibition Territory at PADA in Lisbon and Høstutstillingen.
In the video The Universal Machine, Klara Von Neumann, one of the earliest computer programmers, tells the story of the development of computers. Computation of chaotic systems were crucial, and two issues stood out: being able to forecast the weather and predict how explosions from atomic bombs would behave. Through such gigantic computation processes, one wanted to predict and control future events. From one of the first programmable computers ENIAC – which was so big you could live inside it – until today when we all live inside and with machines, our lives have been entangled in the lives of machines. The title The Universal Machine is taken from Alan Turing's early description (1936) of the programmable computer. The video uses images from computers' own "sensing", such as facial recognition software, photogrammetry, and digitally generated images.
Sound by Tolga Balcı
3-channel installation, HD video 5.1 surround
16 min