Ulla Schildt
Til Vårutstillingen kombinerer Schildt eldre og nyere arbeider under tittelen Notes for Possible Mappings. Motivet Black Sun er tatt ved kullageret i Longyearbyen. Kullet som produseres på Svalbard er kjent for å være av høy kvalitet og vitner om helt andre klimaforhold enn det vi opplever i dag. Arbeidene Mount Betty», Lougheed Island og The Northeast Passage er fra Naturhistorisk museums paleontologiske og mineralogiske samlinger. Fossilet, som er flere millioner år gammelt, ble samlet inn av Roald Amundsen og hans mannskap under Maud-ekspedisjonen i 1919. De to mineralene ble samlet inn av Amundsen, ett fra Maud-ekspedisjonen og ett fra ekspedisjonen til Sydpolen i 1911. I tillegg inkluderer Schildt glasspositiver fra arkivene til sistnevnte ekspedisjon. Disse historiske bildene er fotografert inne i små plastposer, som små påminnelser fra vår historie. Mange av disse var håndkolorert, ofte av kvinnelige fargekolorister – et yrke som ikke lenger eksisterer. Verket med tittelen Icescape # I viser en isberg-lignende formasjon omringet av mennesker. Det reflekterer våre felles utfordringer i en tid der isbreer smelter, biodiversitet forsvinner og klimaet er i rask endring. Naturen er en del av vår forbrukerkultur, som den var en bakgrunn eller dekorasjon. Og til tross for alt dette, kan vi mennesker ikke gi slipp på den gamle ideen om at verden er vakker, mystisk og full av muligheter.
Bio
Ulla Schildt (f. 1971 i Finland) bor og jobber i Oslo og er utdannet fra Dublin Institute of Technology og Aalto-universitetet. Hun arbeider hovedsakelig med analogt og digitalt fotografi, video og installasjon. Historie, kollektiv hukommelse og menneskets forhold til naturen er gjennomgående temaer i hennes kunstnerskap. Schildt har hatt utstillinger i både i Norge og internasjonalt, blant annet i byer som Göteborg, Glasgow, København, Helsinki og Dublin.
At the Spring Exhibition 2024, Schildt is combining newer and older works, presented under the title Notes for Possible Mappings. The motif Black Sun was captured at the coal depot in Longyearbyen. The coal produced in Svalbard is known to be of high quality and attests to different climate conditions than what we experience today. The works Mount Betty, Lougheed Island, and The Northeast Passage come from the paleontological and mineralogical collections of the Natural History Museum. The fossil, which is several million years old, was collected by Roald Amundsen and his crew during the Maud expedition in 1919. The two minerals were collected by Amundsen, one from the Maud expedition and the other from the 1911 expedition to the South Pole. In addition, Schildt includes glass slides from the archives of the latter expedition. These historical images are photographed inside small plastic bags as tiny reminders of our history. Many of these were hand-coloured, often by female colourists - a profession that no longer exists.
The work entitled Icescape # I shows an iceberg-like formation surrounded by people. It reflects our common challenges at a time when glaciers are melting, biodiversity is disappearing, and the climate is changing rapidly. Nature is part of our consumer culture as if it were a backdrop or decoration. And despite all this, we humans cannot let go of the long-standing idea that the world is beautiful, mysterious and full of possibilities.
Bio
Ulla Schildt (b. 1979 in Finland) lives and works in Oslo and is educated at Dublin Institute of Technology and Aalto University. She works mainly with analogue and digital photography, video and installation. History, collective memory, and humankind's relationship with nature are recurring themes in her artistic practice. Schildt has had exhibitions in Norway and internationally, including in cities such as Gothenburg, Glasgow, Copenhagen, Helsinki and Dublin.