Forbundet Frie Fotografer har gleden av å presentere den 34. utgaven av Vårutstillingen, som viser dagsaktuelle tendenser innen norsk kamerabasert kunst. Kunstnerne som deltar i 2015 er Damir Avdagic, Jeanette Christensen, Pål Henrik Ekern, Bjørn Erik Haugen, Vegar Moen og Randi Nygård. Utvalget er gjort av en jury som besto av Vibeke Tandberg (juryleder), Jon Benjamin Tallerås og Mattias Josefsson, i samarbeid med kunstnerisk leder på Fotogalleriet, Stephanie von Spreter. I 2015 har juryen besluttet å se nærmere på seks ulike prosjekter, og således ikke vise et stort antall kunstnere fra feltet, men heller gi hver kunstner mulighet til å vise et større utvalg verk. Utstillingen åpner med dette opp for et bredere samspill mellom de ulike kunstneriske uttrykkene.
Vi er også glade for å kunngjøre at Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) igjen vil gi sin fotokunstpris – pålydende 100.000 kr.- til en av kunstnerne som deltar i utstillingen. Vinneren vil bli kunngjort på åpningen av Vårutstillingen den 21. mai, og velges av egen jury bestående av Oda Bhar, Mats Stjernstedt og Vibeke Tandberg.
I dagens samfunn defineres kunst og estetiske kvaliteter først og fremst av pengesterke samlere, spekulanter og et fåtall gallerier, en tilstand som befester kunstens posisjon som vare. Men i kjølvannet av denne tilstanden finnes dens motsats, den kunsten som motsetter seg kapitalkrefter, maktutøvelse og definisjoner. Denne holdningen er kanskje mest synlig i form av kulturpolitiske aksjoner som vanskelig lar seg kommersialisere. Men troen på at kunst har overbevisningskraft som noe annet enn dekorasjon eller rikmannshobby finnes ikke bare som aktivisme. Man finner den også ved å snu seg og se i den retningen der det verken er penger eller makt. Et slikt sted er Fotogalleriet, og et slikt forum er Vårutstilllingen.
De seks kunstnerne som deltar på årets vårutstilling utmerket seg i søknadsmengden gjennom aktuelle samfunnsmessige og kunstneriske ytringer, formidlet intelligent, enkelt og humoristisk. På hver sin måte er de representanter for en etisk, humanistisk tilnærming til kunst, fjernt fra samtidens populærmisantropi. Verkene omfavner store emner med alvor og humor, fra hudfarge som et valg, til forgjengelighet og tid, politisk arkitektur, kapitalisme versus miljøvern, krig og språk og det hinsidige visualisert.
”Being well spoken has never been either the distinctive feature or the concern of great writers”
(Essays, Clinical and Critical, Gilles Deleuze, s. 111)
Ifølge Gilles Deleuze er ikke velformulerte poenger en kvalitet som kjennetegner stor kunst. Han mener at litteratur av betydning er skrevet av forfattere som har gjort seg fremmede for sitt eget morsmål, som har laget en distanse til språket og fått det til å grense mot stillhet. Analogt kan man si at arbeidene på årets vårutstilling ikke forsøker å være gode verk, de er ikke laget for aksept eller ros. De er heller ikke først og fremst velformulerte eller poengterte. Utstillingen som helhet er polyfon og kunstnerne varierer både i alder og erfaring. Med utgangspunkt i dette møtes og utfyller verkene hverandre til tross for, eller kanskje på grunn av, sine innbyrdes motsetninger og ulike motivasjoner. De fungerer som anslag som både følger, speiler og biter hverandre i halen. Døden som videostøy i Bjørn Erik Haugens verk finner sitt speilbilde i Jeannette Christensens historisk-biografiske iscenesettelse av tid og forgjengelighet. Der Pål Henrik Ekerns språkløse mann er gjort til gjenstand for humanistisk-filosofiske tolkninger, snur Randi Nygård begrepet tolkning på hodet med absurde begrepsmessige visua-liseringer. En forvrengning av språket finner vi også hos Damir Avdagic, hvor ord er henfalt til tafatte gester og hvis biografi finner gjenlyd i eksilarkitekturens håpløshet, slik Vegar Moen ser den. På denne måten utgjør utstillingen en plattform hvorfra vi inviteres til å tenke over aktuelle og komplekse problemstillinger i vår tid.
Vårutstillingen er tradisjonen tro en utstilling som viser et utsnitt av hva som skjer innenfor samtidens fotografi- og videobaserte kunst. Verkene på årets utstilling, i all sin imperfekte flerstemthet, utgjør i tillegg en viktig motsats til den polerte dekoren man ser så mye av andre steder.
Vibeke Tandberg Juryleder 2015
Takk til
Vi vil gjerne takke kunstnerne som deltar, utstillingens og prisutdelingens jury, samt Bildende Kunstneres Hjelpefond for deres støtte. Vi er også takknemlige for støtten fra Norsk Fotografisk Fond (Nofofo) og Norsk Kulturråd.